Home

Resepi Ayam masak merah kenduri Mudah 20 Bahan

Delicious, fresh and tasty.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ayam masak merah kenduri di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam masak merah kenduri yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Tumis kulit kayu manis, bunga lawang dan buah pelaga sampai naik bau. Cara buat ayam masak merah kenduri: Mula-mula kisar cili kering, bawang besar, halia dan lengkuas. Bersihkan ayam, dan gaul dengan serbuk kunyit dan sedikit garam.

Ayam masak merah kenduri - resepipouler.com Ayam masak merah ini sememangnya sangat sinonim dengan menu kenduri kahwin. Tapi bila kita cuba masak sendiri, rasa tak sama macam makan di kenduri. Kalau teringin nak makan ayam masak merah ala kenduri tu, ikut saja resipi yang dikongsikan oleh Nor Haidah Md Said di bawah.

20 Ingredients of Resepi Ayam masak merah kenduri

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam masak merah kenduri ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 20 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 - ekor ayam.
  2. Sedia - Serbuk kunyit.
  3. Sedia - Bahan kisar.
  4. Sedia 1 - labu bwg holland.
  5. Sedia 3 ulas - bwg putih.
  6. Sedia 1 - inci halia.
  7. Sedia 3 - sudu besar cili giling.
  8. Sedia - Bahan tumis.
  9. Sedia 1 - bunga lawang.
  10. Sedia 1 - kulit kayu manis.
  11. Sedia 3 - biji buah pelaga.
  12. Sedia 5 - biji bunga cengkih.
  13. Sedia - Bahan lain.
  14. Sedia 1 - biji tomato belah 4 @ 6.
  15. Sedia 1 - labu bwg holland mayang.
  16. Sedia 2 - sudu besar sos tomato.
  17. Sedia 2 - sudu besar sos cili.
  18. Sedia - Garam.
  19. Sedia - Gula.
  20. Sedia 3 keping - Asam keping.

Menurutnya, menu ini dipelajari dengan arwah ibunya dahulu. Mencari resepi ayam masak merah ala kenduri yang sedap? Pernah makan ayam masak merah yang power? Yang biasanya mungkin banyak, tapi nak cari yang sedap bukan mudah bukan?

0 Instructions Ayam masak merah kenduri

Dah ada 20 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam masak merah kenduri pula. Simple saja cuma 0 langkah.

Resepi ini telah dicuba oleh ramai orang dan rata ratanya memberikan feedback yang positif. Lauk Ayam Masak Merah macam yang kita selalu makan di majlis kenduri kahwin tu nampak sedap kan? Lain sikit rasanya berbanding Ayam Masak Merah yang biasa kita masak di rumah. Warna merah tapi rasa tak pedas. Nak Jangan lupa cuba resipi perkongsian Cikgu Afy Al Habibi ni ya.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam masak merah kenduri ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!