Home

Cara Membuat Agar-Agar Kurma #Kurma Cepat 6 Bahan

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Agar-Agar Kurma #Kurma di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Agar-Agar Kurma #Kurma yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Agar-Agar Kurma #Kurma - resepipouler.com

6 Bahan - Bahan Resepi Agar-Agar Kurma #Kurma

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Agar-Agar Kurma #Kurma ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 6 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Kurma 9 biji (blend).
  2. Sedia - Kurma kering untuk hiasan.
  3. Sedia - Serbuk agar-agar 1 peket (saya pakai jenama nona).
  4. Sedia 200 g - Gula.
  5. Sedia - Santan 1/2 kotak kecil.
  6. Sedia 1000 ml - Air.

4 Cara Penyediaan Agar-Agar Kurma #Kurma

Dah ada 6 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Agar-Agar Kurma #Kurma pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Sediakan bahan2, kurma 9 biji yang dibuang biji direndam dengan air panas sedikit kemudian blend..
  2. Masukkan kurma yang dah blend tadi dengan jumlah sukatan 1000ml berserta air. Panaskan dalam periuk. Sambil tu masukkan gula dan serbuk agar agar dan santan. Biarkan mendidih sambil tu kacau. Gula tak perlu banyak sebab kurma tu pun dah manis. Saya pakai 200g je..
  3. Setelah siap di masak, susun ikut kreativiti masing2. Saya pakai acuan macam tu dan susun kurma yang dibuang biji di dalam acuan. Tuangkan agar agar yang telah dimasak tadi perlahan2 kedalam acuan. Bila dah siap, biarkan seketika supaya sejuk sedikit sebelum diletakkan dalam peti ais..
  4. Jeng jeng jeng... dah siap.. sedap dimakan semasa berbuka puasa atau pun sahur. Memberi tenaga dan yang pastinya... SEDAP....

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Agar-Agar Kurma #Kurma ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!