Home

Cara Memasak Apam Nasi Kukus Mudah 6 Bahan

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Apam Nasi Kukus di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Apam Nasi Kukus yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Cara membuat apam nasi kukus ni senang sangat. Mula-mula blend sampai halus nasi yang tak habis tu , air dengan gula. Masukkan yis dan tepung yang dah diayak.

Apam Nasi Kukus - resepipouler.com Resepi apam nasi kukus gebu atau nama lain kue apam nasi eno. Kue apam merupakan kue tradisional masyarakat melayu. resepi apam nasi ini simple dan mudah. Gambar Apem Nasi Kukus Mekar Menul.

6 Bahan - Bahan Resepi Apam Nasi Kukus

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Apam Nasi Kukus ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 6 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 cawan - tepung gandum.
  2. Sedia 1 cawan - tepung beras.
  3. Sedia 1 cawan - nasi.
  4. Sedia 1/2 cawan - gula.
  5. Sedia 1 1/2 cawan - air.
  6. Sedia - Pewarna pilihan.

Resep apem nasi langsungenak ini bisa Bunda kreasikan dengan gula merah jadi apem nasi gula merah, warna pelangi jadi apem warna-warni pelangi. Jika guna acuan lebih besar atau loyang, waktu memasak perlu ditambah. Terdapat pelbagai jenis sajian pisang termasuklah dalam bentuk kuih seperti apam. Proses pembuatannya juga mengambil masa yang pendek.

6 Cara Membuat Apam Nasi Kukus

Dah ada 6 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Apam Nasi Kukus pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Yis Kering di gaul bersama tepung beras dan tepung gandum.
  2. Gula perang di kisar bersama air dan nasi sehingga halus..
  3. Tuang hasil kisar tadi ke dalam adunan tepung tadi. Dan gaul sehingga licin dan rata..
  4. Bahagian kan adunan dan letak pewarna mengikut warna pilihan. Dan biarkan adunan seketika selama 3 jam paling minimum..
  5. Masukkan adunan ke dalam acuan apam. Dan kukus selama 15 minit. Pastikan air dah mendidih dulu sblm mengukus. Sejukkan seketika dan sedia untuk di hidang..
  6. Apam ini sedap di makan bersama kelapa parut. Kelapa parut di kukus seketika dan di taburkan garam sedikit.

Resepi Apam Kukus Coklat yang lembap dan gebu, dan paling utama sekali kuih ini amat mudah disediakan. Anda juga boleh mengukus menggunakan periuk nasi elektrik. TIPS: Untuk mengetahui apam sudah masak atau belum. Resepi apam nasi ini sangat ringkas. Blend nasi bersama air dan gula, gaul bersama adunan tepung dan kukus hingga lembut.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Apam Nasi Kukus ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!