Home

Cara Memasak Apam Mekar Cepat 5 Langkah

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Apam Mekar di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Apam Mekar yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Apam susu dah buat, apam polkadot dah buat, apam nasi dah buat, apam pisang pun dah buat, kali ni kita buat apam mekar pulak. Ada jugak apam mekar yang guna eno. Apam mekar merupakan kuih yang tidak lekang oleh masa.

Apam Mekar - resepipouler.com APAM SENYUM MEKAR ANTI GAGAL CaraCikDyg. Projek apam semasa bercuti CNY di kampung. Kali ini SV nak berkongsi resepi apam mekar yang sangat gebu, lembut dan sedap.

9 Bahan - Bahan Resepi Apam Mekar

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Apam Mekar ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 9 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Tapai Nasi.
  2. Sedia 1 cawan - nasi.
  3. Sedia 1/2 - ketul ragi.
  4. Sedia - Adunan.
  5. Sedia 2 1/2 cawan - tepung beras.
  6. Sedia 1 cawan - gula.
  7. Sedia 1 1/2 cawan - air.
  8. Sedia 1 - peket Eno original flavour.
  9. Sedia - Pewarna makanan (ikut warna kegemaran - jika tiada - guna warna asal adunan).

Resepi ni staff SV belajar sendiri dulu. Apam mekar yang sedap ini dihasilkan menggunakan beberapa bahan utama. Apam mekar tepung beras ni sesuai juga dihidangkan kepada kanak-kanak kerana rupanya yang comel jika diletakkan di dalam muffin cup yang kecil dan warna yang lembut dan ceria. Kuih Apam Gula Hangus dan Apam Mekar Aiskrim Soda adalah antara kuih tradisional yang menjadi kegemaran ramai tak kira usia.

5 Cara Membuat Apam Mekar

Dah ada 9 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Apam Mekar pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Nasi diperap bersama ragi. Pastikan ragi betul-betul hancur dan digaul bersama nasi..
  2. Bungkus bekas tadi dan simpan ditempat gelap untuk mendapatkan hasil tapai yang optimum­čśŐPerapkan selama 1 malam..
  3. Satu kan tapai nasi, tepung, gula dan air di dalam blender. Kisar sehingga halus dan tapiskan..
  4. Setelah siap ditapis, tuangkan eno dan kacau sebati. Rehatkan adunan 30 min dan campurkan pewarna..
  5. Tuangkan adunan tadi ke dalam acuan dan kukus dengan api yang kuat selama 20-30 minit..

Apam Mekar By Kak Wan @ Resipicitarasawan. Dalam pengisar makanan, masukkan telur,susu dan gula. Selalu dihidangkan sebagai camilan di majlis-majlis istimewa, apam mekar sangat sesuai untuk dihidangkan di atas desset table anda kerana rupanya yang cantik dan berwarna-warni. Apam atau apem (dikenal juga dengan appam di negeri asalnya India) adalah makanan yang terbuat dari tepung beras yang didiamkan semalam dengan mencampurkan telur, santan, gula dan tape serta sedikit garam kemudian dibakar atau dikukus. Bentuknya mirip serabi, tetapi lebih tebal.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Apam Mekar ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!