Home

Resepi Daging Rebus. Air Asam Bunga Kantan Cepat 2 Langkah

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Daging Rebus. Air Asam Bunga Kantan di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Daging Rebus. Air Asam Bunga Kantan yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. DAGING [email protected] SAPI REBUS AIR ASAM KANTAN ( Kantan Beef Sour Sauce ) Resepi Chef Alexiswandy.hi yall. hoa are you today.happy ramadhan to all muslim in. BahanĀ² ; Daging Bawang Merah Tomato Daun Sup Cili Padi Merah Lada Besar Belacan Asam Keping Garam Gula Terima kasih sudi berkunjung. Untuk memasak daging rebus, masukkan kesemua bahan ke dalam periuk besar dan rebus hingga daging menjadi lembut dan empuk.

Daging Rebus. Air Asam Bunga Kantan - resepipouler.com Tumis bawang putih dan serai ketuk sampai naik bau. Kalau suka boleh masukkan bunga kantan setelah menambahkan air asam ke dalam masakan. Resep Rendang Daging - Rendang menjadi salah satu makanan favorit masyarakat Indonesia.

13 Bahan - Bahan Resepi Daging Rebus. Air Asam Bunga Kantan

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Daging Rebus. Air Asam Bunga Kantan ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 13 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan Daging :.
  2. Sedia - Daging (direbus).
  3. Sedia - Bahan Air Asam :.
  4. Sedia - Kicap.
  5. Sedia - Cili Padi.
  6. Sedia - Bawang.
  7. Sedia - Bunga Kantan.
  8. Sedia - Tomato.
  9. Sedia - Gula.
  10. Sedia - Garam.
  11. Sedia - Belacan.
  12. Sedia - Kerisik (optimal).
  13. Sedia - Limau nipis.

Kemudian masukkan air rebusan tulang dan masak sehingga mendidih. Masukkan pula tulang/daging tetel dan air asam. Asam pedas ni menggunakan ikan tenggiri tetapi anda boleh gantikan dengan ikan pari atau ikan kembung. Bahan untuk kisar halus Sekiranyer tidak menggunakan daging batang pinang, seeloknyer daging itu di rebus terlebih dahulu.

2 Cara Penyediaan Daging Rebus. Air Asam Bunga Kantan

Dah ada 13 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Daging Rebus. Air Asam Bunga Kantan pula. Simple saja cuma 2 langkah.

  1. Daging direbus. Boleh direbus dengan serai lengkuas dan diletakkan sedikit garam. Macam saya buat. Saya rebus kosong jer. Sebab nanti akan campur dengan air asam. Jadi akan ada rasa juga..
  2. Untuk bahan-bahan air asam. Potong cili, bawang, tomato dan bunga kantan nipis-nipis. Masukkan dalam mangkuk. Kemudian letak kicap, garam, gula, belacan dan kerisik (jika suka). Gaul sebati atau picit-picit bahan terutamanya cili guna jari. Supaya lebih mesra rasanya. Akhir sekali perah limau nipis. Untuk beri rasa masam. Kacau sebati dan sedia untuk dihidangkan. Selamat mencuba..

Masukkan air asam jawa, ita masukkan sekali kiub daging dan biarkan seketika sehingga daging masak dan empuk. Kemudian masukkan daun limau perut, tomato dan bunga kantan. Ayam Seafood Daging Sayuran Nasi Mie Telur Tahu Tempe. Goreng Rebus Kukus Bakar Panggang Tumis. Daging di rebus sampai empuk (daging rebus seketul besar).

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Daging Rebus. Air Asam Bunga Kantan ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!