Home

Cara Membuat Ayam masak merah ala kenduri Sedap 0 Langkah

Delicious, fresh and tasty.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam masak merah ala kenduri di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam masak merah ala kenduri yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Tumis kulit kayu manis, bunga lawang dan buah pelaga sampai naik bau. Resepi Ayam Masak Merah ala Kenduri yang sangat sedap dan anda harus mencubanya. Ayam dilumur dengan garam dan serbuk kunyit perap selama sejam.

Ayam masak merah ala kenduri - resepipouler.com Sesuai sangat nikmati dengan aneka nasi tumis. AYAM MASAK MERAH KENDURI Ayam masak merah ini sememangnya sangat sinonim dengan menu kenduri kahwin. Tapi bila kita cuba masak sendiri, rasa tak sama macam makan di kenduri.

20 Ingredients of Resepi Ayam masak merah ala kenduri

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam masak merah ala kenduri ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 20 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan kisar A.
  2. Sedia 2 - biji bawang merah.
  3. Sedia 1 1/2 - inci halia.
  4. Sedia 3 ulas - bawang putih.
  5. Sedia - Bahan kisar B.
  6. Sedia 20 - biji cili kering.
  7. Sedia - Bahan menumis.
  8. Sedia 2 helai - daun pandan.
  9. Sedia 2 batang - kulit kayu manis.
  10. Sedia 2 - biji bunga lawang.
  11. Sedia 4 - biji buah pelaga.
  12. Sedia 1 batang - serai.
  13. Sedia - Bahan lain:.
  14. Sedia 1 - ekor ayam.
  15. Sedia 1 - sudu besar gula.
  16. Sedia 1 - sudu kecil garam (secukup rasa).
  17. Sedia 5 - sudu besar sos cili.
  18. Sedia 1 - biji bawang besar (potong bulat).
  19. Sedia 2 - biji tomato (belah 4).
  20. Sedia - Minyak secukupnya untuk menggoreng ayam dan menumis.

Kalau teringin nak makan ayam masak merah ala kenduri tu, ikut saja resipi yang dikongsikan oleh Nor Haidah Md Said di bawah. Menurutnya, menu ini dipelajari dengan arwah ibunya dahulu. Resepi Ayam Masak Merah ala Kenduri yang sangat sedap dan anda harus mencubanya. Pernah makan ayam masak merah yang power?

0 Cara - Cara Ayam masak merah ala kenduri

Dah ada 20 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam masak merah ala kenduri pula. Simple saja cuma 0 langkah.

Yang biasanya mungkin banyak, tapi nak cari yang sedap bukan mudah bukan? Resepi ini telah dicuba oleh ramai orang dan rata ratanya memberikan feedback yang positif. Sekarang ni banyak kenduri kahwin kan, now kalau nak wat kenduri x payah tunggu cuti sekolah dahpun kan.rasa nak buat je n semuanya ok, jalaaannnn. Ayam Masak Merah merupakan salah satu menu utama pada majlis kenduri di kampong pada suatu ketika dulu. Kebiasaannya Ayam Masak Merah ini dihidangkan bersama daging masak kurma dan gulai dalca untuk satu hidangan.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam masak merah ala kenduri ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!