Home

Cara Membuat Ayam masak merah sedap dan mudah Mudah 13 Bahan

Delicious, fresh and tasty.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ayam masak merah sedap dan mudah di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam masak merah sedap dan mudah yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Selain menyediakan ayam masak merah, saya juga sediakan udang masak lemak cili padi dengan kacang buncis dan telur dadar. Walaupun masak campak campak ikut gerak hati tapi rasanya sangat sangat sedap. Ayam masak merah ni sesuai dimakan dengan nasi putih, nasi minyak, nasi lemak dan nasi tomato.

Ayam masak merah sedap dan mudah - resepipouler.com Nak buat ayam masak merah biasanya wajib ada serai, tomato & kadang letak halia kan? Resepi ni tak payah guna bahan rumit sangat. Resepi paling simple tapi gerenti ayam masak merah korang sedap gila!

13 Ingredients of Resepi Ayam masak merah sedap dan mudah

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam masak merah sedap dan mudah ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 13 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 - ekor ayam.
  2. Sedia 1 - sudu kecil garam.
  3. Sedia 2 - sudu besar gula.
  4. Sedia 2 - sudu besar cili kisar - ikut suka pedas mana.
  5. Sedia 1-2 - sudu besar cili kering (yg direbus terlebih dahulu).
  6. Sedia 2 - sudu besar sos cili.
  7. Sedia 1 - sudu besar sos tomato atau secukupnya.
  8. Sedia 1 - biji bawang besar holland - hiris.
  9. Sedia daun - sup / daun bawang.
  10. Sedia - Bahan Kisar :.
  11. Sedia 1 1/2 - biji bawang besar.
  12. Sedia 5 ulas - bawang putih.
  13. Sedia 1 - inci halia.

Sejak akhir-akhir ni rajin pulak nak masak. Biasanya malas gila weh nak jenguk dapur. Memula ayam dibersihkan, salut serbuk kunyit dan garam sikit dan goreng separuh masak. Pastu masukkan bahan yang dah diblend tadi.

0 Cara - Cara Ayam masak merah sedap dan mudah

Dah ada 13 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam masak merah sedap dan mudah pula. Simple saja cuma 0 langkah.

Itu sahaja yang mampu saya katakan berkenaan resepi ini. Bahannya ringkas, cara penyediaannya yang mudah dan cepat. Saya dengan tidak rasa bersalahnya makan menambah nambah walaupun dah lama tak menjamah nasi. Resepi Ayam Masak Merah yang Che Nom kongsikan kali ini lebih mudah dan menggunakan bahan-bahan yang kebiasaannya ada di dapur. Cuma apa yang istimewanya ialah jenis gula yang digunakan iaitu gula melaka.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam masak merah sedap dan mudah ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!