Home

Resepi Bubur Nasi Sambal Kicap Cepat 3 Langkah

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Bubur Nasi Sambal Kicap di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Bubur Nasi Sambal Kicap yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Ok korang siapa yang ikuti saya di instagram saya ada jual Sambal Hitam Pahang yg sedap. video kalini saya akan makan nasi putih, telur goreng letak kicap & Sambal Hitam Pahang. Boleh makan bersama: nasi (putih/goreng) bubur nasi roti ratah begitu sahaja. Goreng telur sebiji pun boleh bertambah dibuatnya!

Bubur Nasi Sambal Kicap - resepipouler.com Goes well with dishes like ikan bakar (grilled Sambal kicap is one of the easiest sambal to prepare. The main ingredient consists of kicap manis, an Indonesian sweet soy sauce loved by many. Sambal kicap ini juga boleh dijadikan sambal kicap pisang goreng dengan menambahkan sedikit air, supaya tidak terlalu pekat sangat sambal tu.

24 Ingredients of Resepi Bubur Nasi Sambal Kicap

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Bubur Nasi Sambal Kicap ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 24 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan A (Sambal kicap)dikisar.
  2. Sedia 15 - cili padi dan 3 cili merah.
  3. Sedia 1 - bawang putih.
  4. Sedia 1/2 cawan - kicap manis.
  5. Sedia 1 - sudu besar gula.
  6. Sedia 3 - limau kasturi- perah ambil airnya.
  7. Sedia - Bahan B(telur dadar)untuk taburan.
  8. Sedia 3 - telur-pecahkan.
  9. Sedia Sedikit - garam.
  10. Sedia Sedikit - minyak masak.
  11. Sedia - Bahan Utama.
  12. Sedia 1 1/2 cawan - beras dicuci bersih.
  13. Sedia - Secukup air.
  14. Sedia C - Bahan.
  15. Sedia 5 daun - pandan disimpul.
  16. Sedia 2 - sudu besar udang kering-ditumbuk kasar.
  17. Sedia 1 - kiub pati ikan bilis.
  18. Sedia 1 - sudu kecil garam.
  19. Sedia 1 kotak - santan (200 gm)+1/2 cawan air.
  20. Sedia - Bahan taburan.
  21. Sedia Daun - sup &daun bawang-potong kecil-kecil.
  22. Sedia - Bawang goreng.
  23. Sedia - Telur dadar yang dipotong kecil-kecil tadi.
  24. Sedia - Sambal kicap.

Assalammualaikum puan.saya dh cuba beberapa resepi dari blog puan ni.antaranya nasi ayam.ayammasak merah yg kini menjadi kegemaran kami. Tips untuk buat sambal kicap sedap,pastikan goreng dulu cili dan bawang sehingga nampak layu. Bukanlah goreng dengan minyak yang Garam gula serbuk perasa secukupnya. Guna sikit je minyak. bubur. sambal.

3 Cara Membuat Bubur Nasi Sambal Kicap

Dah ada 24 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Bubur Nasi Sambal Kicap pula. Simple saja cuma 3 langkah.

  1. Siapkan bahannya. Mula-mula buat sambal kicap. Kisar semua bahan. Kemudian buat telur dadar. Setelah digoreng potong kecil-kecil-ketepikan.
  2. Sekarang, masukkan bahan utama (beras dicampurkan air lalu dimasak sehingga menjadi bubur). Lepas itu masukkan semua Bahan C sambil digaul sebati. Kecilksn api. Biarkan mendidih beberapa minit..
  3. Setelah sempurna masaknya boleh dihidangkan dengan bahan taburan(daun sup bawang, bawang goreng, telur dadar dan sambal kicap) Selamat Mencuba!.

Dan rasa pun berbeza daripada masak kicap Johor. Tapi untuk resepi masak kicap berempah stail mertua nanti Dya buat okay? Memang licin la laki Dya kerjakan sampai habis semuanya. Makan pulak dengan nasi panas time tengah musim hujan ni. telur masak kicap boleh menjadi pilihan yang terbaik apabila anda tiada selera untuk makan daging atau ikan saya sering terlewat bangun pagi dan resepi inilah yang menjadi penyelamat dan resepi ini paling sedap bila dihidangkan bersama sambal hijau dan nasi putih panas-panas. jom kita layan. RESEPI IKAN MASAK KICAP (cara sama macam ayam masak kicap juga).

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Bubur Nasi Sambal Kicap ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!