Home

Cara Memasak Petua kerang rebus Enak 4 Langkah

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Petua kerang rebus di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Petua kerang rebus yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Kuliner medan makan kerang rebus pak ombing di medan terkenal MANTAP!! Selain dinikmati bersama nasi lemak, ia juga boleh dijadikan pelbagai Kredit petua & gambar: Waheeda Basiron. Tengah merancang nak miliki PERIUK KUKUSAN..

Petua kerang rebus - resepipouler.com Sekali hampir separuh pecah dan retak kulitnya. Tak cantiklah nak buat bunga telur. Aduhai… Ada ke petua rebus telur tak pecah ye?".

2 Bahan - Bahan Resepi Petua kerang rebus

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Petua kerang rebus ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 2 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 kg - kerang.
  2. Sedia sedikit - halia (untuk wangi).

Find kerang rebus stock images in HD and millions of other royalty-free stock photos, illustrations and vectors in the Shutterstock collection. Thousands of new, high-quality pictures added every day. Menurut petua orang, kerang yang dibeli semasa bulan mengambang lebih penuh, dan besar Kedua, kerang biasanya direbus dan dikopek untuk dibuat sambal, rendang kerang atau kerabu. Lihat juga resep Pindang Kerang enak lainnya.

4 Cara Penyediaan Petua kerang rebus

Dah ada 2 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Petua kerang rebus pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Basuh kerang bersih-bersih.
  2. Pastikn lepas basuh kerang, tapis hingga kerang tu takde air. kalau boleh biar tapis air dlm 15-20 minit.
  3. Lepas tu terus letak dlm periuk je..dan tutup rapat2.. guna kan api yang kecik supaya tak hangit periuk korang nanti... dalam 15-20 minit.. baru bukak...
  4. Taraaaaaaaa! nak tau kerang dah masak? ade antara kerang yg dah terbukak.. kerang masih gemok, segar dan manis...

Berikut ada resep kerang rebus yang coba dipadukan dengan sambal kecap. Menu ini mungkin terlihat cukup sederhana, namun justru kesederhanaan yang dimiliki kerang ini tidak mengurangi kelezatan. Namanya Warung Kerang Rebus Susu Ahad yang juga dikenal dengan Kerang Rebus Kapuas. Tempat makan yang terkenal hingga tiga generasi ini menawarkan dua jenis kerang yaitu bulu dan. Kerang rebus sekejap sahaja kemudian kopek.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Petua kerang rebus ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!