Home

Resepi Nasi Minyak Ayam Masak Merah #phopbylinimohd Mudah 0 Langkah

Delicious, fresh and tasty.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Nasi Minyak Ayam Masak Merah #phopbylinimohd di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nasi Minyak Ayam Masak Merah #phopbylinimohd yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Saya menyediakan nasi minyak dengan kawan kawannya iaitu Ayam Masak Merah dan Acar Timun untuk hidangan anak anak di hari raya kedua. Hari raya pertama dah makan lemang dan rendang, jadi hari raya kedua mesti nak makan nasi. Tapi kalau memasak nasi putih, kena sediakan dua tiga jenis lauk pula.

Nasi Minyak Ayam Masak Merah #phopbylinimohd - resepipouler.com Ia akan menjadi a keeper recipe kami untuk Ayam Masak Merah. Bagi memudahkan rujukan di masa depan, saya sertakan resepi nasi minyak dan juga resepi Ayam Masak Merah di dalam entri ini. Boleh ikut resepi nasi minyak ayam masak merah kenduri yang dikongsikan oleh Hidayati Hana ni.

48 Bahan - Bahan Resepi Nasi Minyak Ayam Masak Merah #phopbylinimohd

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nasi Minyak Ayam Masak Merah #phopbylinimohd ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 48 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Nasi Minyak.
  2. Sedia - Bahan Bahan :.
  3. Sedia 3 cawan - beras basmathi (Moghul Faiza).
  4. Sedia 2 cawan - air.
  5. Sedia 1 1/2 cawan - susu cair.
  6. Sedia 1/2 - biji bawang besar (di mayang).
  7. Sedia 2 ulas - bawang putih (di mayang).
  8. Sedia 1 - inci halia (di hiris kasar).
  9. Sedia 2 - sudu besar minyak sapi.
  10. Sedia 1 - sudu besar minyak masak.
  11. Sedia 2 helai - daun pandan (di simpul).
  12. Sedia 1 batang - serai (di titik).
  13. Sedia 2 - sudu besar sos tomato (tak letak pun takpe).
  14. Sedia 1 sudu teh - garam.
  15. Sedia Sedikit - pewarna merah & hijau (ikut suka nak letak warna apa).
  16. Sedia - Bahan Tumis :.
  17. Sedia 2 batang - kulit kayu manis.
  18. Sedia 3 - kuntum bunga lawang.
  19. Sedia 5 - biji cengkih.
  20. Sedia 3 - biji buah pelaga.
  21. Sedia - Bahan Hiasan :.
  22. Sedia Sedikit - daun sup (di hiris).
  23. Sedia - Bawang goreng (di tabur atas nasi).
  24. Sedia - Ayam Masak Merah.
  25. Sedia - Bahan Bahan :.
  26. Sedia 14 - ketul ayam (potong sederhana besar).
  27. Sedia 3 - sudu besar cili boh (cili kering blend pun boleh juga).
  28. Sedia 1/2 - biji bawang besar (di hiris halus).
  29. Sedia 2 ulas - bawang putih (di hiris halus).
  30. Sedia - Kalau rajin boleh blend bawang besar n bawang putih ni.
  31. Sedia 1/2 - biji bawang besar (di hiris bulat).
  32. Sedia 1 batang - kulit kayu manis.
  33. Sedia 4 - sudu besar cili sos.
  34. Sedia 2 - sudu besar sos tiram.
  35. Sedia - Bahan Hiasan :.
  36. Sedia Sedikit - daun sup (di hiris).
  37. Sedia Sedikit - daun bawang (di potong).
  38. Sedia - Acar Jelatah.
  39. Sedia - Bahan Bahan :.
  40. Sedia Sedikit - bawang besar di potong halus.
  41. Sedia 1/2 batang - timun (di buang pulur dan di potong panjang2).
  42. Sedia Sedikit - lobak merah (di hiris halus dan panjang2).
  43. Sedia Sedikit - kobis (di hiris halus).
  44. Sedia 2 - sudu besar gula.
  45. Sedia 1 - sudu besar cuka makan.
  46. Sedia Sedikit - air.
  47. Sedia Sedikit - garam.
  48. Sedia 1 - biji cili merah (di hiris).

Bukan te je, siap dengan resepi kurma ayam dan jelatah! Masak je mana-mana lauk yang ada suka. Kalau dapat sediakan semua, memang seronoklah ahli keluarga menjamu selera macam kat rumah kenduri sedangkan makan di rumah je. How to Serve Ayam Masak Merah?

0 Cara Penyediaan Nasi Minyak Ayam Masak Merah #phopbylinimohd

Dah ada 48 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nasi Minyak Ayam Masak Merah #phopbylinimohd pula. Simple saja cuma 0 langkah.

Serve this red chicken curry with rice, whether that's white or brown rice. It is a natural accompaniment to nasi minyak and biryanis. All you need besides that is a fresh green salad. Goreng ayam hingga masak tapi jangan sampai garing sangat. Kemudian masukkkan pula tomato puree dan tomato sos gaul hingga sebati.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nasi Minyak Ayam Masak Merah #phopbylinimohd ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!