Home

Cara Membuat Ayam Masak Kicap Mudah 2 Langkah

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ayam Masak Kicap di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Masak Kicap yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Semalam sempat jugakla masak lauk ayam masak kicap. Tapi cam biasalah, Dya sekarang ni jenis malas gi kedai. Jadinya guna apa barang yang ada je kat rumah.

Ayam Masak Kicap - resepipouler.com The Malay word 'ayam' refers to chicken, 'masak' means cook and 'kicap' brings the meaning of soy sauce. Resepi ayam masak kicap style gorengan ayam. Tekstur ayam yang lembut dicampur dengan rasa kicap manis dan rempah ratus menjadikan resepi ini sangat menarik dan menggiurkan.

15 Bahan - Bahan Resepi Ayam Masak Kicap

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Masak Kicap ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 15 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1/4 - ekor Ayam.
  2. Sedia 1 - sudu kecil Garam.
  3. Sedia 1 - sudu kecil Serbuk Kunyit.
  4. Sedia - Minyak untuk menggoreng.
  5. Sedia 2 - biji Bawang Merah (hiris nipis).
  6. Sedia 1 ulas - Bawang Putih (hiris nipis).
  7. Sedia 1/2 - inci Halia (hiris nipis).
  8. Sedia 1 batang - Serai (diketuk).
  9. Sedia 3 - sudu besar Kicap Cair.
  10. Sedia 2 - sudu besar Kicap Pekat.
  11. Sedia 1 - sudu kecil Sos Tiram.
  12. Sedia 1/2 cawan - Air.
  13. Sedia 1 - sudu kecil Gula.
  14. Sedia 1/2 - sudu kecil Garam.
  15. Sedia - Minyak untuk menumis.

Masukkan sos tiram dan kicap kicap serta sedikit air. Ayam masak kicap dapat dijadikan lauk dan dimakan bersama nasi untuk makan petang mahupun malam. Ayam masak kicap juga biasa dihidangkan untuk kenduri dan majlis kahwin. Ayam masak kicap, ayam kicap atau ayam kecap ialah ayam hidangan rebus atau reneh dalam kicap manis (Kecap manis atau kicap lemak manis) yang biasa dijumpai di Indonesia dan Malaysia.

2 Cara Membuat Ayam Masak Kicap

Dah ada 15 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Masak Kicap pula. Simple saja cuma 2 langkah.

  1. Perap ayam dengan garam dan serbuk kunyit sebentar. Panaskan minyak, goreng ayam separuh masak. Angkat & toskan..
  2. Ambil minyak goreng ayam tadi sebanyak 3 sudu besar, panaskan kemudian tumis bawang merah, bawang putih, halia & serai hingga wangi. Masukkan kicap, air & sos tiram. Kacau sebentar kemudian biarkan mendidih sedikit. Masukkan ayam gaul rata. Perasakan dengan gula & garam secukup rasa kemudian biarkan kuah kering sedikit sebelum tutup api..

Marinate chicken with salt and turmeric powder. Resepi Ayam Masak kicap mudah yang Sedap dimakan bersama nasi panas! Kacau dan tutup, biarkan sehingga ayam menjadi empuk. Ayam masak kicap ialah hidangan yang paling sinonim dengan rakyat Malaysia. Ada ratusan menu yang berasaskan kicap yang telah diolah resepinya.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Masak Kicap ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!