Home

Resepi Nasi Impit Pandan dan Kuah Kacang Raja Berangkat Mudah 19 Bahan

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Nasi Impit Pandan dan Kuah Kacang Raja Berangkat di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nasi Impit Pandan dan Kuah Kacang Raja Berangkat yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Nasi Impit Pandan dan Kuah Kacang Raja Berangkat - resepipouler.com

19 Bahan - Bahan Resepi Nasi Impit Pandan dan Kuah Kacang Raja Berangkat

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nasi Impit Pandan dan Kuah Kacang Raja Berangkat ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 19 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan Nasi Impit.
  2. Sedia 1 cawan - beras.
  3. Sedia 10 helai - daun pandan (dikisar bersama 3 cawan air).
  4. Sedia 1/2 sudu teh - gula.
  5. Sedia 1 - sudu besar minyak jagung.
  6. Sedia 1/2 - sudu besar pewarna hijau epal.
  7. Sedia - Bahan Kuah Kacang.
  8. Sedia 500 g - kacang tumbuk.
  9. Sedia 15 - tangkai cili kering (dikisar).
  10. Sedia 8 - biji bawang merah (dikisar).
  11. Sedia 4 ulas - bawang putih (dikisar).
  12. Sedia 2 - nci lengkuas (dikisar).
  13. Sedia 2 - inci halia (dikisar).
  14. Sedia 4 batang - serai (dikisar).
  15. Sedia 1000 ml - santan pekat.
  16. Sedia 1000 ml - air (boleh ditambah mengikut kebetulan).
  17. Sedia 6 keping - gula melaka.
  18. Sedia 2 - sudu besar garam.
  19. Sedia 3 - sudu besar gula.

10 Cara Membuat Nasi Impit Pandan dan Kuah Kacang Raja Berangkat

Dah ada 19 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nasi Impit Pandan dan Kuah Kacang Raja Berangkat pula. Simple saja cuma 10 langkah.

  1. Untuk kuah kacang, kisar halus semua bahan kisar. Masukkan ke dalam periuk..
  2. Masukkan santan dan air. Kacau sebati. Biarkan mendidih..
  3. Masukkan pula kacang. Kacau rata. Didihkan sehingga pecah minyak. Jika kuah agak kering boleh lah ditambah air. Didihkan semula..
  4. Biarkan kuah mendidih dan sentiasa tambah air untuk pastikan kuah pecah minyak dan masak secukupnya. Bila kuah dah betul-betul pecah minyak, masukkan pula gula melaka..
  5. Biarkan mendidih dan perasakan dengan gula dan garam..
  6. Untuk nasi impit, kisar daun pandan dan air. Jadi kan air pandan sebanyak 3 kali ganda sukatan beras. Rationya 1 beras: 3 air..
  7. Tapis air pandan tadi..
  8. Bersih kan beras dan masukkan ke dalam periuk. Saya guna periuk tekanan noxxa. Masukkan juga air pandan tadi..
  9. Masukkan juga garam dan minyak masak. Tutup periuk dan gunakan mode HP selama 30 minit. Bila masa telah cukup, titik kan 1 sudu besar pewarna hijau. Gaul nasi mengikut citarasa masing-masing. Nak masukkan pewarna bersama air pandan tadi pun boleh. Tekan nasi yang digaul dengan pewarna hijau hingga mampat. Tutup periuk dan biarkan sejuk..
  10. Bila dah betul-betul sejuk boleh lah diterbalikkan dan simpan sekejap dalam peti ais. Siap! Keluarkan nasi impit dan boleh lah dipotong mengikut citarasa masing-masing. Hidangkan bersama kuah kacang tadi. Anda akan menikmati nasi impit yang wangi bersama kuah kacang yang lazat. Selamat mencuba!.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nasi Impit Pandan dan Kuah Kacang Raja Berangkat ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!