Home

Cara Membuat Apam Pisang Mudah 7 Langkah

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Apam Pisang di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Apam Pisang yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Apam Pisang - resepipouler.com

14 Ingredients of Resepi Apam Pisang

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Apam Pisang ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 14 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - bahan a (ibu).
  2. Sedia 59 g - tepung gandum.
  3. Sedia 2 - s/t yis segera.
  4. Sedia 2 - s/t gula pasir.
  5. Sedia 150 ml - air.
  6. Sedia - sebatik semua bahan & perap selama 20 minit hingga berbuih.
  7. Sedia - bahan b.
  8. Sedia 250 g - tepung gandum }.
  9. Sedia 2 - s/t paras soda baikoarbonat } ayak.
  10. Sedia 200 g - gula pasir.
  11. Sedia 220 ml - santan.
  12. Sedia - secubit garam.
  13. Sedia - c bahan.
  14. Sedia 450 g - pisang masak ranum }dilecek.

7 Step by Step Apam Pisang

Dah ada 14 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Apam Pisang pula. Simple saja cuma 7 langkah.

  1. Sediakan loyang bulat berukuran 10'... lenserkan ngan skit minyak dan alas ngan kertas kek....
  2. Sebatikan pisang yg dilecek ngan tepung, gula dan garam..gaul sebati...
  3. Masukkan santan... sebatikan lagi......
  4. Masukkan ibu roti yg telah naik.. gaul hingga sebati..perap hingga naik selama 30-40 minit....
  5. Didihkan kukusan dahulu... tuangkan adunan ke dalam loyang...ratakan.. biarkan selama 10 minit.. kemudian kukus selama 40 minit diatas apibesar... siap....
  6. Bole dihidangkan bersama kelapa parut yg tlah digaul bersama garam @ mkn cm tu je.....
  7. Aznie gaul semua ngan tangan je hingga sebati.. h isihihi.. senang.. ** suke tgk apam ni.. cara macam org dulu-dulu buat....

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Apam Pisang ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!