Home

Resepi Tapai Aiskrim #MAHN Sedap 4 Langkah

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Tapai Aiskrim #MAHN di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Tapai Aiskrim #MAHN yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Tapai Aiskrim #MAHN - resepipouler.com

3 Bahan - Bahan Resepi Tapai Aiskrim #MAHN

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Tapai Aiskrim #MAHN ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 3 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 kg - Beras pulut.
  2. Sedia - Ragi 1/2 ketul.
  3. Sedia - Aiskrim.

4 Step by Step Tapai Aiskrim #MAHN

Dah ada 3 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Tapai Aiskrim #MAHN pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Rendam beras pulut semalaman..
  2. Keesokan hari, basuh beras pulut yang telah direndam itu dan kemudian kukus sehingga masak..
  3. Hancurkan ragi sehingga halus mcm tepung. Kemudian taburkan sedikit di dlm bekas. Dan selebihnya taburkan sedikit2 di beras pulut dan kacau rata2. Masukkan dalam bekas tadi macam periuk..
  4. Setelah siap dimasukkan dlm periuk tadi, balut periuk dengan kain. Supaya wap ragi tak keluar dan dalam keadalan gelap. Simpan selama 2 hari. Setelah 2 hari, boleh buka periuk tadi dan makanlah tapai tadi dengan aiskrim. Hendak lagi sedap, sejukkan dahulu tapai tersebut..

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Tapai Aiskrim #MAHN ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!