Home

Resepi Agar-agar Kelapa Sedap 5 Bahan

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Agar-agar Kelapa di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Agar-agar Kelapa yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Agar-agar Kelapa - resepipouler.com

5 Ingredients of Resepi Agar-agar Kelapa

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Agar-agar Kelapa ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 5 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 3 cawan - air.
  2. Sedia 2 - biji kelapa muda.
  3. Sedia 1 kotak - kecil santan.
  4. Sedia - Agar-agar kering.
  5. Sedia 5-7 - sudu besar gula.

6 Step by Step Agar-agar Kelapa

Dah ada 5 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Agar-agar Kelapa pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Mula-mula dapatkan 2 biji kelapa muda dan ambil air serta isinya..
  2. Masukkan 3 cawan air ke dalam periuk yang cantik. Kalau tak cantik, anda juga yang malu. Hehehe. Agar-agar pula sebarang jenama. Saya pilih yang dipercayai. Kalau tak dipercayai, itu bukan agar-agar, huhu. Humban agar-agar tersebut ke dalam periuk dan tunggu sehingga lembut..
  3. Kemudian humban pula air kelapa berserta isinya ke dalam periuk tadi dan kacau hingga sedikit mendidih..
  4. Lepas itu, masukkan gula dan santan. Kemudian kacau menggunakan sudip berwarna coklat. Sebab nak ambil gambar. Kacau sedikit lagi dan tutup api..
  5. Pindahkan isi kelapa ke dalam mangkuk berwarna putih dan gunting kecil-kecilan. Kemudian pindahkan pula air tadi ke dalam loyang atau bekas yang cantik. Jangan gelojoh ya? Bila sudah pindahkan, masukkan semula dan sama-ratakan isi kelapa. Dapatlah 2 bekas agar-agar kelapa. Tunggu sehingga sejuk dan masukkan ke dalam peti ais..
  6. Waktu berbuka dah tiba, apa tunggu lagi. Keluarkan agar-agar kelapa dan potong segiempat senget sepertimana di dalam gambar tersebut. Kemudian nikmatilah hidangan sejuk terus dari peti ais. Ya Allah, rasa macam nak terjun ke dalam bekas tu sambil pejam mata dan kunyah je. Tak sempat nak hidang atas pinggan dan ambil gambar sebab berebut-rebut nak makan. Hahaha!.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Agar-agar Kelapa ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!