Home

Resepi Telur air asam Mudah 7 Bahan

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Telur air asam di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Telur air asam yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Hari ni saya nak cuba buat resepi telur air asam yang dikatakan menjadi viral di laman sosial baru-baru ni. Akhir-akhir ni rajin pulak tengok resepi telur rebus air asam lalu lalang dekat wall masing-masing kan? Nampak macam sedap, mesti ramai teringin nak cuba.

Telur air asam - resepipouler.com Patutlah viral dan ramai yang mencuba. Hai viewers.kali ni MMS nak kongsikan resepi viral telur rebus air asam. Cormfirm sedap dan tak renyah penyediaannya.

7 Ingredients of Resepi Telur air asam

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Telur air asam ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 7 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 - biji telur yang telah direbus.
  2. Sedia 1 - sudu besar gula.
  3. Sedia 1 - sudu kecil garam.
  4. Sedia 1 cawan - air asam jawa.
  5. Sedia 2 ulas - Bawang merah.
  6. Sedia - Separuh bawang besar.
  7. Sedia 1 - tangkai cili merah.

Didihkan air kemudian tambahkan air kelapa dan bumbu halus. Daging bakar cicah air asam memang rasanya sungguh buat orang terliur. Hari ni saya nak cuba buat resepi telur air asam yang dikatakan menjadi viral di laman sosial baru-baru ni. Resepi air asam ni boleh juga dimakan bersama ikan bakar dan sebagainya.

3 Step by Step Telur air asam

Dah ada 7 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Telur air asam pula. Simple saja cuma 3 langkah.

  1. Masukkan air asam jawa di dalam kuali bersama gula dan garam. Tunggu sampai air asam jawa mendidih dan sedikit pekat..
  2. Setelah mendidih masukkan bawang merah, bawang besar dan cili. Perlahankan api dan tutup selama 3 minit supaya air asam jawa meresap ke dalam telur tersebut..
  3. Kacau perlahan dan siap untuk dihidang. Menu viral yang simple siap untuk dimakan. #lauk #telur.

Bahan-Bahan Telur Bawang Tomato Cili Padi Air Asam Jawa Gula Garam. Telur dikenal sebagai makanan sehat yang perlu ada dalam menu sehari-hari. Namun, makan telur asin justru malah tidak dianjurkan. Selain telur ayam, telur unggas lainnya yang juga populer adalah telur puyuh. Misalnya saja telur puyuh balado, ekado, serta tahu fantasi.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Telur air asam ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!