Home

Resepi Air Sagu Gula Melaka dan Jagung Cepat 5 Bahan

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Air Sagu Gula Melaka dan Jagung di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Air Sagu Gula Melaka dan Jagung yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Cara Penyediaan boleh rujuk video langkah demi langkah. Masukkan biji sagu ke dalam air. Sagu gula melaka ni antara favourite saya terutamanya semasa bulan puasa.

Air Sagu Gula Melaka dan Jagung - resepipouler.com Tapi macam biasa la harganya agak mahal dan kandungannya pulak makin. Sagu Gula Melaka ini merupakan antara dessert yang popular. Untuk gula melaka,masakkan air pans hingga mendidih.

5 Bahan - Bahan Resepi Air Sagu Gula Melaka dan Jagung

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Air Sagu Gula Melaka dan Jagung ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 5 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 3 - sudu besar sagu.
  2. Sedia 3 tbs - air gula melaka.
  3. Sedia 2 tbs - jagung.
  4. Sedia 3 - sudu besar susu sejat.
  5. Sedia - Ais secukupnya.

Untuk kuah, masukkan susu cair, air (saya sukat pakai tin susu cair tu juga), gula merah, gula Melaka, daun pandan, jagung & garam. Rendam biji sagu lebih kurang setengah jam. Toskan sagu dan lalukan dibawah air paip yang mengalir untuk buang kanji. Sagu Gula Melaka Sedap dan Mudah disediakan.

3 Cara - Cara Air Sagu Gula Melaka dan Jagung

Dah ada 5 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Air Sagu Gula Melaka dan Jagung pula. Simple saja cuma 3 langkah.

  1. Rebus sagu sehingga jernih..
  2. Kemudian, basuh sagu dengan air untuk buang kanji sagu..
  3. Apabila dah siap, nanti boleh siapkan air sagu untuk pencuci mulut....

Bahan bahan sagu air gula melaka gula pasir susu cair hiasan jagung dalam tin kacang merah dalam tin #sagu #melaka. Resepi Sagu Gula Melaka Yang Mudah Dan Sedap. Cara Membuat: Panaskan air sehingga mendidih lalu masukkan sagu, sirap rose, gula dan rebus sehingga masak. Campurkan tepung, serbuk santan, telur, air gula, gula Melaka dan garam sehingga sebati. Dengan cara itu, sagu akan lebih kental dan terbentuk dengan cantik.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Air Sagu Gula Melaka dan Jagung ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!