Home

Cara Memasak Apam Sayang Disayang Mudah 9 Bahan

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Apam Sayang Disayang di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Apam Sayang Disayang yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Apam Sayang Disayang - resepipouler.com

9 Bahan - Bahan Resepi Apam Sayang Disayang

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Apam Sayang Disayang ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 9 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan.
  2. Sedia 1 cawan - gula merah.
  3. Sedia 1/2 cawan - gula pasir.
  4. Sedia 2 1/4 cawan - air.
  5. Sedia 3 cawan - tepung gandum.
  6. Sedia 1/2 cawan - tepung gandum.
  7. Sedia 1/2 cawan - tepung beras.
  8. Sedia 1 - paket yis mauripan.
  9. Sedia sedikit - garam.

9 Step by Step Apam Sayang Disayang

Dah ada 9 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Apam Sayang Disayang pula. Simple saja cuma 9 langkah.

  1. Cara - mauripan di bancuh ngan sedikit air suam... biar hingga berbuih & kembang.....
  2. Gula merah & gula pasir dimasak ngan 2 1/4 cawan air hingga sebati.....
  3. Sejukkan & tapis.....
  4. Masukkan tepung gandum & tepung beras kedalam mangkuk adunan & masukkan air gula tadi juga mauripan serta sedikit garam..... gaul rata....
  5. Sapukan loyang ngan sedikit minyak... tuang adunan kedalam nyer......
  6. Kukus selama 40 minit.....
  7. SIAP.....
  8. Hidangkan bersama ngan kelapa parut yang telah digaul ngan sedikit garam......
  9. Apam ni aznie potong guna benag tau... kalau guna pisau nnt x cantik... senang je... potong benang panjang skit... bubuh kt bawam apam... benang kiri kita tarik ke kanan.... yg kanan kita tarik kekiri... nnt dia bercantum.... senang kan.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Apam Sayang Disayang ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!