Home

Cara Membuat Air Katira Cincau Sedap 4 Langkah

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Air Katira Cincau di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Air Katira Cincau yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. BahanĀ² Susu Selasih(direndam) Air cincau Nata d coco Pewarna hijau Perasa pisang Cara penyediaan. Masukkan semua kedalam bekas dan masukkan ais batu. Resepi Air Katira Versi Jimat Dan Ekspres.

Air Katira Cincau - resepipouler.com Resepi air katira Bahan bahan Perisa minuman pandan Perasa pisang Susu pekat manis Susu cair Kurma Kembang semangkuk Getah anggur Kismis Biji selasih Cincau. Katira drink, or Air Katira in Malay, is often served during Ramadhan because of its cooling property. Sebelum membancuh air katira, korang hendaklah menyediakan sirap terlebih dahulu.

11 Ingredients of Resepi Air Katira Cincau

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Air Katira Cincau ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 11 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 4 - sudu besar kordial tebu Double Lion.
  2. Sedia - Setengah pek lengkong(dicincang).
  3. Sedia 2 - sudu besar biji selasih(direndam).
  4. Sedia 4 - sudu besar buah kabung.
  5. Sedia 1/2 tin - susu cair Marigold.
  6. Sedia 4 - sudu besar susu pekat Dairy Champ.
  7. Sedia 4 - sudu besar jeli hijau(pek readymade).
  8. Sedia 3 cawan - air masak.
  9. Sedia 5 - sudu besar gula putih.
  10. Sedia Sedikit - air panas.
  11. Sedia - Ais batu satu jug/secukupnya.

Air katira adalah minuman penyejuk tubuh yang biasanya popular si selatan tanah air di. Silalah cuba buat resepi ini untuk hilangkan dahaga. Sebenarnya saya cari cincau asli di kedai tapi tak ada stok, semuanya habis. Kalau ada yang cukup bahan macam yang digunakan dalam resepi air katira asli.

4 Step by Step Air Katira Cincau

Dah ada 11 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Air Katira Cincau pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Larutkan gula dengan air panas dan campurkan dengan kordial tebu. Asingkan..
  2. Campurkan susu cair dan pekat serta 3 cawan air masak. Kacau sebati dan asingkan..
  3. Penuhkan jug dengan ais batu. Tuang campuran susu dahulu. Kemudian, masukan jeli hijau, buah kabung, lengkong, biji selasih dan akhir sekali masukan kordial tebu atas campuran tadi..
  4. Untuk hidangan, kacau air katira tadi sebati sehingga nyaman. Siap!.

Pewarna minuman berperisa TEBU (brand Double Lion). Masukkan perasa tebu, susu, selasih dan cincau ikut banyak mana bancuhan. Air Katira antara minuman yang selalu dijual di bazar Ramadan dan mendapat permintaan ramai. Rasanya yang sedap, berlemak manis memang melegakan tekak seharian berpuasa. Selalu jumpa Air Katira ni di jual dlm bulan Ramadan Saya teringin nak merasanya.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Air Katira Cincau ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!