Home

Cara Membuat Bubur Nasi Halia Cepat 5 Bahan

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Bubur Nasi Halia di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Bubur Nasi Halia yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. ①Nasi jadi Bubur ②Asmara Hitam ③Cinta Merah Muda ④Senafas Cinta ⑤Makin Gila ⑥Saingan Berat ⑦Curiga ⑧duh abang ⑨Nah Ni Ye ⑩Malm Minggu. Bubur nasi untuk ibu yang berpantang pun boleh makan cuma sesuaikan lauk nya dengan ikan bakar dan sayur yang sesuai sahaja bersama seruding halia atau garlic crunchy dan lada hitam ya. Aneka resipi bubur nasi yang sangat sedap, mudah dan sesuai dijadikan hidangan Bubur nasi ni bukan sahaja boleh dihidangkan masa tak sihat je.

Bubur Nasi Halia - resepipouler.com Bubur nasi adalah sejenis bubur yang popular di kebanyakan negara Asia. Apabila dimakan sebagai bubur nasi biasa, ia paling sering dihidangkan dengan hidangan sampingan atau lauk. Apabila bahan-bahan tambahan, seperti daging, ikan, dan perasa, ditambah semasa penyediaan bubur nasi.

5 Bahan - Bahan Resepi Bubur Nasi Halia

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Bubur Nasi Halia ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 5 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 cawan - beras.
  2. Sedia 1 - inci halia.
  3. Sedia 1 - biji bawang merah.
  4. Sedia 1 - sudu garam.
  5. Sedia 1/2 - sudu ajinamoto.

Serentak dengan tu masak bubur nasi dekat sebelah. Disebabkan semalam punya nasi tak habis lagi, saya guna nasi lebihan semalam Masukkan sekali hirisan halia ke dalam rebusan nasi / beras tadi. Sedap d makan bersama bubur nasi. Tidak seperti poridge atau bubur nasi yang dimakan dengan pelbagai bahan seperti telur masin Bubur lambuk boleh dibuat banyak dan disimpan dalam bekas bertutup dan disimpan dalam peti.

6 Cara - Cara Bubur Nasi Halia

Dah ada 5 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Bubur Nasi Halia pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Basuh beras. Rendam dan letak tepi dulu dalam 30 minit. Sejam dua lagi baik. Supaya nanti cepat lembut berasnya bila masak..
  2. Hiriskan halia dan bawang merah. Tumis hingga naik bau. Jangan sampai hangus ya, takut nanti bubur kita berwarna gelap..
  3. Masukkan beras yang sudah kita rendam tadi bersama air rendamannya. Kacau sikit. Tutup periuk..
  4. Bila air hampir kering, tambah 2 cawan air. Kacau, tutup periuk. Jangan tutup rapat sangat ya, takut nanti wap keluar dan habis bubur kita bersepah atas dapur gas. Jadi jangan tutup rapat sangat. Bagi ruang udara lalu sikit. Api setkan sederhana. Setiap 5-10 minit, jenguk dan kacau. Kurang air, tambah lagi 2 cawan. Ulang sampai bubur kita kelihatan cukup empuk..
  5. Ini contoh bubur yang empuk menurut selera saya. Air memang kena tambah sikit-sikit (2 cawan setiap kali) supaya bubur empuk dengan sekata. Jangan tinggalkan terlalu lama takut air kering dan bubur akan hangit. Dah puas hati dengan tekstur bubur, tambak garam dan ajinamoto. Kacau rata. Tutup api..
  6. Boleh hidang dan makan tanpa lauk sebab bubur ni sendiri dah ada rasa yang cukup macam sup ayam 😋. Saya suka makan dengan bawang goreng, daun sup dan kacang goreng. Kalau ada bilis goreng pun okay jugak..

Sambil itu, sediakan bawang merah, bawang putih, halia dan lobak masin. Satukan semua bahan dalam periuk dan tanak hingga masak. Resepi Bubur Udang Istimewa yang selalu Che Nom sediakan untuk anak-anak jika rasa kurang sihat dan tidak Masukkan udang, bawang putih, halia, karot, ubi kentang, serbuk lada dan kiub ayam. Nasi putih + Peria katak celup tepung + Sup ikan siakap + Buah. Masukkan udang, bawang putih, halia, karot, ubi kentang, serbuk lada dan kiub ayam.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Bubur Nasi Halia ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!