Home

Cara Membuat Kek Aiskrim (Kek daripada aiskrim) Enak 9 Bahan

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Kek Aiskrim (Kek daripada aiskrim) di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Kek Aiskrim (Kek daripada aiskrim) yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Kek Aiskrim 
(Kek daripada aiskrim) - resepipouler.com

9 Bahan - Bahan Resepi Kek Aiskrim (Kek daripada aiskrim)

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Kek Aiskrim (Kek daripada aiskrim) ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 9 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 2 cawan - aiskrim (ape2 perisa).
  2. Sedia 2 cawan - self-raising flour(rata tanpa hentak/padat).
  3. Sedia 1 - st soda penaik.
  4. Sedia 1/2 cawan - gula kastor.
  5. Sedia 4 - biji telur.
  6. Sedia - Secubit garam.
  7. Sedia 1 - st perisa sepadan dgn aiskrim.
  8. Sedia 1/4 cawan - freshmilk/susu sejat (letak untuk kek lebih moist tapi harini tak letak)-optional.
  9. Sedia 1/4 cawan - yogurt (optional untuk kek lebih lembut)-harini tak letak jugak sebab takde dlm peti.

6 Cara Membuat Kek Aiskrim (Kek daripada aiskrim)

Dah ada 9 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Kek Aiskrim (Kek daripada aiskrim) pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. PERSEDIAAN: (1)Keluarkan aiskrim lebih kurang 10 minit dari peti biar tidak terlalu keras @ nak guna aiskrim cair pun boleh (2)panaskan oven 180c (3) ayak tepung bersama baking powder dan garam.(4) lapik loyang dgn baking paper,griskan..
  2. Blend aiskrim bersama gula sehingga gebu. (Masa ni jugak letak telur, yogurt, susu, perisa, atau ovalette kalau digunakan).
  3. Tuangkan aiskrim sedikit2 ke dalam tepung dan kacau atau putar guna mixer hingga sebati sehaja. Tuangkan adunan ke dalam loyang..
  4. Bakar selama 25-30 minit @ sehingga tiada lekatan kek pada lidi apabila dicucuk uji. Kemudian sejukkan baru dikeluarkan..
  5. P/s; kalau nk tawar sebab diet,boleh je jgn letak gula./nak tambah telur atau ovalette pun terpulanglah untuk kek lebih sedap..
  6. P/s: untuk trial atau mini cake, boleh buat dalam cawan..kurangkan sukatanšŸ˜Š.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Kek Aiskrim (Kek daripada aiskrim) ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!