Home

Resepi Apam Planta Gebu Mudah 7 Langkah

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Apam Planta Gebu di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Apam Planta Gebu yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Apam balik ni saya sediakan pagi pagi lagi sebagai menu sarapan, lebih lebih lagi pagi esok Boy akan berangkat kembali ke kampus. Saya sebenarnya sudah mula terasa sedih dan sayu bila. Apam susu pelangi yang gebu dan lembut untuk minum petang.

Apam Planta Gebu - resepipouler.com Apam pisang ni sangat mudah nak buat dan tidak menggunakan telur. Sesiapa yang tak boleh makan telur Untuk resepi apam Pisang yang lembut gebu ni pulak, boleh tengok video kat bawah ni. ?? Click on the heart to add this to your Favourite list. assalamualaikum dan hai. berminat utk tempah apam polkadot , boleh request nak ad filling atau.

16 Ingredients of Resepi Apam Planta Gebu

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Apam Planta Gebu ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 16 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan-bahan A :.
  2. Sedia 125 gm - planta.
  3. Sedia 100 gm - gula.
  4. Sedia 125 ml - air panas.
  5. Sedia - Bahan-bahan B :.
  6. Sedia 230 gm - tepung gandum.
  7. Sedia 100 gm - gula.
  8. Sedia 2 - biji telur.
  9. Sedia 200 ml - susu cair.
  10. Sedia 1 sudu teh - baking powder.
  11. Sedia 1 sudu teh - soda bikarbonat.
  12. Sedia 1 sudu teh - esen vanila.
  13. Sedia - Bahan C :.
  14. Sedia 1/2 - biji kelapa parut putih sahaja.
  15. Sedia - secubit garam.
  16. Sedia - Sediakan acuan apam kesukaan.

Apam kampung gula merah ini sememangnya gebu dan sangat lembut sehingga keesokan paginya. Mengikut cara pemilik resepi, yis kering dilarutkan terlebih dahulu dalam air suam untuk pastikan. Sebut sahaja tentang apam susu, terbayang tekstur lembut yang sesuai dicicah bersama air ketika bersarapan ataupun minum petang. Apam mekar merupakan kuih yang tidak lekang oleh masa.

7 Step by Step Apam Planta Gebu

Dah ada 16 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Apam Planta Gebu pula. Simple saja cuma 7 langkah.

  1. Masukkan gula dari bahan A ke dalam kuali buat karamel, masak hingga gula cair..
  2. Kemudian tuang air panas secara perlahan-lahan, selepas itu letak planta kacau hingga cair, ketepikan..
  3. Dalam bekas lain, putar telur dan gula hingga kembang gebu, tuang karamel dan putar sebati..
  4. Satukan baking powder, soda bikarbonat bersama dengan tepung gandum, masukkan tepung gandum secara berselang seli dengan susu cair kemudian putar. Buat hingga bahan habis dan adunan elok sebati..
  5. Sapukan acuan dengan sedikit minyak, tuang adunan hampir memenuhi acuan..
  6. Pastikan air kukusan telah dipanaskan dan mendidih, kukus apam 10 minit atau hingga masak..
  7. Pastikan kelapa parut dan secubit garam digaul rata dan kukus sebentar sahaja untuk elakkan kelapa cepat basi. Apam planta gebu sedia dihidang bersama dengan taburan kelapa parut..

Kuih ini memiliki tekstur yang gebu Apam mekar merupakan camilan yang mengenyangkan. Katso käyttäjän Apam Gebu (@blogapamgebu) Instagram-kuvat ja -videot. Masa Penyediaan: None Resepi Apam Polkadot yang gebu dan comel. Bahan-Bahan Resipi Apam Pisang Gebu perkongsian saudari AtiQah Aziz ni memang Nampak sedap dan 'moist' Apam pisang gebu bambam guna blender je. Apam balik sangat popular di kalangan rakyat Malaysia sehingga ia dikenali sebagai Malaysian pancake.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Apam Planta Gebu ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!