Home

Cara Memasak Nasi Daging & Air Asam Sedap 19 Bahan

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Nasi Daging & Air Asam di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nasi Daging & Air Asam yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Nasi dagang adalah makanan Malaysia dan Indonesia berupa nasi yang ditanak dengan santan kelapa, dan disajikan dengan kari ikan tongkol. Hidangan ini berasal dari daerah Terengganu dan Kelantan. Tapi bukan ustazah sendiri yang menjual tetapi semua orang.

Nasi Daging & Air Asam - resepipouler.com Banyak juga perbezaan nasi dagang Kelantan dan Terengganu. Resepi Nasi Daging NOXXA yang sempoi. Kak ipar cek orang utagha orang bukit mertajam… ehh. terus cakap utara pulak.

19 Bahan - Bahan Resepi Nasi Daging & Air Asam

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nasi Daging & Air Asam ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 19 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 2 - Pot beras basmathi.
  2. Sedia 500 gram - daging batang pinang.
  3. Sedia - Rempah 3 sekawan.
  4. Sedia 1 - sudu besar rempah kurma.
  5. Sedia - Sebijik bawag besar.
  6. Sedia 1 - inch halia.
  7. Sedia 3 ulas - bawang putih.
  8. Sedia - Air untuk merebus daging.
  9. Sedia - Minyak untuk tumis.
  10. Sedia - Air Asam.
  11. Sedia 2 - biji bawang besar.
  12. Sedia 2 - biji tomato.
  13. Sedia 1 - sudu besar sos cili.
  14. Sedia 1 - sudu besar sos tomato.
  15. Sedia - Setengah cawan air asam jawa.
  16. Sedia 1 - setengah sudu besar gula.
  17. Sedia 1/4 - bahagian belacan dibakar.
  18. Sedia 6 - tangkai cili api (ikut suke kalau nak pedas tambah lagi).
  19. Sedia - Garam.

Citarasa Pantai Tmur kini di tempat mung. Bak per mung gi Most delicious meals from Terengganu. Terdapat perbezaan antara nasi dagang Kelantan dan nasi dagang Terengganu. Nasi Dagang is a dish associated with the Malaysian or Southern Thai region that features rice with other ingredients piled on top or mixed in.

5 Cara - Cara Nasi Daging & Air Asam

Dah ada 19 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nasi Daging & Air Asam pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Untuk lembut kan daging rebus daging dalam dahulu sehingga empuk.
  2. Kemudian redam beras basmathi dalam 20 minit dan tos kan.
  3. Tumis rempah 3 sekawan,bawang besar,halia,bawang putih serta rempah kurma. Kemudian masuk kan bahan tumis kedalam periuk nasi, kemudian masuk kan beras dan daging yang di rebus.
  4. Gaul semua bahan bagi sebati, kemudian masuk kan air rebusan daging mengikut sukatan beras yang akan dimasak. Contoh untuk 2 pot beras kite perlu sama sukatan air dengan beras. Dan perasakan dengan garam kemuadian masak..
  5. Untuk part air asam bland cili api dan belacan yang dibakar dengan setengah biji bawang besar. Kemudian potong halus tomato di buang biji dan bawang untuk air asam. Campur kan bahan yang di bland dan dipotong masuk kan sos tomato, sos cili, air asam gula dan garam dan balance kan rasa.. siap untuk part air asam.

Nasi daging merupakan sejenis makanan tradisional yang berasal dari utara iaitu Kedah dan Perlis. Nasi dagang Cik Lah tetap beroperasi macam biasa harini. Nasi Dagang cik Lah buke dohnim. Kite dok wat macam sekale deh (banyak). Antaranya di Zaini Nasi Daging dan Nasi Daging Permatang Pauh.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nasi Daging & Air Asam ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!