Home

Resepi Apam Susu Sedap 7 Bahan

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Apam Susu di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Apam Susu yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Sebut sahaja tentang apam susu, terbayang satu tekstur lembut yang sesuai dicicah bersama air ketika bersarapan ataupun dimakan begitu sahaja. Kali ini kami nak berikan resepi apam susu gebu. Apam susu pelangi yang gebu dan lembut untuk minum petang.

Apam Susu - resepipouler.com Puting Payudara Model Cantik Di Isep. Apam susu merupakan sejenis apam yang boleh dimakan begitu sahaja atau dengan kelapa. Namun, apam tersebut perlu dimaniskan lagi supaya enak dinikmati dengan kelapa yang lemak masin.

7 Ingredients of Resepi Apam Susu

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Apam Susu ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 7 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 4 - biji telur gred A.
  2. Sedia 2 cawan - tepung gandum.
  3. Sedia 1 - sudu besar ovelette.
  4. Sedia 1 - sudu kecil esen vanilla.
  5. Sedia 1 cawan - gula kastor (jika kurang suka manis, kurangkan).
  6. Sedia 4 - sudu besar susu pekat.
  7. Sedia - Pewarna makanan (ikut warna feveret masing2).

Apam susu pelangi yang gebu dan lembut untuk minum petang. Haa biasanya kaalu sebut je apam, mesti terbayang akan Apa yang menjadikan apam ini lembut dan gebu adalah kerana penggunaan telur yang banyak dan juga. Antaranya, apam beras, apam eno dan apam susu. Bahan - bahan untuk membuat resepi apam susu gebu ini mudah didapati, antaranya adalah telur, susu pekat manis dan esen vanilla.

9 Cara Penyediaan Apam Susu

Dah ada 7 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Apam Susu pula. Simple saja cuma 9 langkah.

  1. Masukkan gula, telur, esen vanila dan ovelette ke dalam bekas..
  2. Pukul menggunakan mixer dengan kelajuan sederhana sehingga adunan tersebut kembang (adunan menjadi putih gebu).
  3. Masukkan susu ke dalam adunan. Kaup balik menggunakan spatula sahaja..
  4. Masukkan tepung ke dalam adunan. Kaup balik guna spatula juga..
  5. Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian. Letak warna kesukaan anda. Macam saya guna warna merah (so ia akan jadi pinky)..
  6. Acuan disapu dengan sedikit minyak. Tuangkan adunan ke dalam acuan secara berselang seli untuk menghasilkan corak ataupun ikut kreativiti lah yer. Pada masa yang sama, pengukus dipanaskan. (untuk adunan ini saya bahagikan kepada dua saiz acuan yang berbeza).
  7. Setelah air pengukus dah mendidih. Kukus adunan tersebut selama 40minit atau sehingga masak. Bergantung pada jenis pengukus masing-masing. Jika menggunakan saiz acuan yang kecil pun turut mempengaruhi tempoh masak yang lebih cepat..
  8. Cover penutup periuk kukus dengan tuala untuk mengelakkan wap air jatuh ke atas adunan..
  9. Bila dah masak, tutup api. Sejukkan seketika sebelum boleh dipotong dan dihidangkan. Selamat mencuba..

Biasa apam kampung jadi kegemaran dan sekarang apam pisang pun dan jadi viral pula. Jadi untuk memenuhi perut sekeluarga dengan menu Apam susu & apam susu cheese untuk berbuka nanti. Hari-hari nampak rakan-rakan di FB dok tayang apam susu masing-masing. Gebu-gebu semuanya. buatkan hati ni tak tertahan untuk mencuba. Последние твиты от Suka Susu (@SusuNikmat). suka payudara. Alhamdulilah hari ini diberi kesempatan dan kelapangan waktu untuk mengemaskini blog yang memang dah lama GK tinggalkan.sejak ada instagram ni GK selalu post setiap gambar masakan GK di.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Apam Susu ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!