Home

Resepi Dodol Agar Enak 7 Langkah

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Dodol Agar di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Dodol Agar yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Dodol agar- agar ini sedap dihidangkan sejuk, maka itu usahakan dimasukkan di dalam kulkas. Kalau tak suka manis, gulanya boleh dikurangi. Menggunakan coklat sebagai dasar utamanya dan memiliki bentuk atau tekstur seperti dodol beneran. lebih nikmat kalau dodolnya disimpan dilemari pendingin.

Dodol Agar - resepipouler.com Cara membuat agar dodol Palembang cocok untuk Lebaran. Resep Dodol Agar Agar Tepung Ketan Resep Warisan Mama. Cara membuat kue dodol ketan kukus Membuat Puding Agar Agar Dodol Pandan.

7 Bahan - Bahan Resepi Dodol Agar

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Dodol Agar ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 7 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan.
  2. Sedia 3 cawan - air.
  3. Sedia 250-300 g - gula.
  4. Sedia 250 ml - santan pekat.
  5. Sedia 1 tin - susu pekat manis.
  6. Sedia 75 g - serbuk koko.
  7. Sedia 25 g - serbuk agar-agar.

Resep Dodol Agar Agar Tepung Ketan Resep Warisan Mama. Kalau mendengar nama makanan dodol pasti yang terlintas di pikiranmu adalah dodol dari daerah Garut Jawa Barat. Padahal makanan ini banyak tersebar hampir di seluruh Indonesia. Cara Membuat Dodol - Rupanya memiliki makna yang cukup dalam daripada sekedar sebagai kiat menciptakan sebuah makanan.

7 Cara Membuat Dodol Agar

Dah ada 7 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Dodol Agar pula. Simple saja cuma 7 langkah.

  1. Cara 🍒campurkan kesemua bahan-bahan kt atas..gaul rata...
  2. 🍒masak hingga mendidih dan sedikit pekat (sentiasa dikacau ye.. Nanti pecah santan xjadi pulak).. matikan api...
  3. 🍒kacau lagi dalam 5 minit macam tu.. Nak bagi wap keluar....
  4. 🍒masukkan kedalam loyang....
  5. 🍒Sejukkan dahulu baru masukkan kedalam peti sejuk...
  6. 🍒makan sejuk-sejuk memang sedap...
  7. 🍒bole la dihidangkan....

Dodol adalah panganan manis dari Indonesia. Proses pembuatan dodol bermutu tinggi memerlukan waktu yang lama dan membutuhkan keahlian khusus. Bahan utama membuat dodol adalah santan kelapa, tepung ketan, gula pasir, gula merah, dan garam. Agar mutu dodol yang diolah sesuai dengan criteria mutu yang telah ditetapkan maka pemilihan bahanbaku harus sesuai dengan standar yang ditetapkan. Resep memasak agar agar - Siapa sih yang tidak suka agar-agar, makanan yang sangat lembut di Agar-agar sendiri termasuk dalam salah satu kategori makanan yang sangat pas disantap pada saat.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Dodol Agar ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!