Home

Cara Memasak Talam Pisang @ Apam Pisang Cepat 10 Bahan

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Talam Pisang @ Apam Pisang di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Talam Pisang @ Apam Pisang yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Talam Pisang @ Apam Pisang - resepipouler.com

10 Ingredients of Resepi Talam Pisang @ Apam Pisang

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Talam Pisang @ Apam Pisang ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 10 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan Bahagian Bawah.
  2. Sedia 450 g - pisang emas (x perlu lecek ye).
  3. Sedia 1 cawan - tepung gandum.
  4. Sedia 3/4 cawan - santan cair.
  5. Sedia 5 - sudu besar gula.
  6. Sedia 1 sudu teh - garam.
  7. Sedia - Bahagian Atas.
  8. Sedia 2 cawan - tepung gandum.
  9. Sedia 4 cawan - santan pekat.
  10. Sedia sedikit - garam.

9 Cara Penyediaan Talam Pisang @ Apam Pisang

Dah ada 10 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Talam Pisang @ Apam Pisang pula. Simple saja cuma 9 langkah.

  1. Bahagian Bawah -pisang, tepung gandum, gula dan juga garam diramas hingga sebati... (cara org dulu2) -kemudian masukkan santan.. sebatikan ia... -kemudian masukkan kedalam loyang yg tlah dilapikkan ngan plastik... -kukus selama 20-25 minit.... B/A -sebatikan tepung gandum,santan dan juga garam... kemudian tapis...
  2. Kemudian masukkan santan.. sebatikan ia....
  3. Kemudian masukkan kedalam loyang yg tlah dilapikkan ngan plastik....
  4. Kukus selama 20-25 minit.....
  5. Bahagian Atas.. -sebatikan tepung gandum, santan dan juga garam... kemudian tapis...
  6. Apabila bahagian bawah telah masak... cakar2kan skit guna garfu ye... supaya nnt elok ia melekat...
  7. Kemudian tuangkan adunan atas tadi dan kukus selama 25 minit....
  8. Siap...
  9. Utk acuan yg cm aznie guna kukus selama 10 minit je ye..setiap lapi.. **SELAMAT MENCUBA**.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Talam Pisang @ Apam Pisang ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!