Home

Resepi Peria Katak Goreng Telur Cepat 6 Langkah

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Peria Katak Goreng Telur di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Peria Katak Goreng Telur yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Peria katak sangat mujarab untuk pesaakit kencing manis. Peria goreng dengan telur adalah lauk yang saya sediakan untuk hidangan makan malam Nana. Buah peria kata dibelah dua, buang biji dan hiris nipis.

Peria Katak Goreng Telur - resepipouler.com Untuk menghilangkan rasa pahit peria yang terlalu kuat, rendam hirisan peria di dalam air garam seketika (Rujuk kepada ruangan tips). Penyakit kencing manis- Peria katak mengandungi sebatian hypoglycemic (dikenali sebagai insulin tumbuhan) yang boleh menurunkan paras gula dalam darah dan air kencing dengan berkesan. Peria goreng merupakan hidangan wajib ada di kedai mamak.

12 Bahan - Bahan Resepi Peria Katak Goreng Telur

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Peria Katak Goreng Telur ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 12 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 3 - biji peria katak.
  2. Sedia 1 - biji telur.
  3. Sedia 1 sudu makan - sos tiram.
  4. Sedia 1/2 sudu teh - serbuk perasa meggi cukup rasa.
  5. Sedia 3 sudu makan - minyak.
  6. Sedia 1 sudu teh - garam (untuk rendam peria).
  7. Sedia 1 cawan - air (untuk rendam peria).
  8. Sedia 3 sudu makan - minyak.
  9. Sedia - Bahan A - Ditumis.
  10. Sedia 1/2 - biji bawang besar dihiris.
  11. Sedia 2 ulas - bawang putih dicincang.
  12. Sedia 1 - tangkai cili merah.

Selalunya dapat jumpa peria goreng dimana-mana kedai mamak. Lagi sedap kalau peria digoreng, rasanya kurang pahit serta garing dan crunchy. Masukkan telur, gaul dalam kuali dan gorengkan sehingga telur masak. Mungkin tak ramai antara kita yang suka makan peria.

6 Cara - Cara Peria Katak Goreng Telur

Dah ada 12 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Peria Katak Goreng Telur pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Sediakan bahan-bahan..
  2. Basuh dan potong peria katak..
  3. Rendam peria dengan garam (Kak Lat guna garam bukit pink) dan air lebih kurang 1/2 jam. Ini bertujuan untuk mengurangkan rasa pahit peria. Toskan..
  4. Panaskan minyak dan tumis bahan A hingga kekuningan..
  5. Masukkan peria kemudian serbuk perasa dan sos tiram..
  6. Seterusnya, masukkan telur. Kacau sebati dan tutup api, tak perlu lama-lama. Biar telur tu lembab-lembab je. Dah siap..

Tapi tahu tak sebenarnya peria ni sedap sangat kalau digoreng garing! Dah jadi macam kerepek, boleh ketagih dan makan tak berhenti tau. Kalau yang tak biasa masak peria, tentu akan teragak-agak juga nak cuba masak peria ni kan? Perbedaan Katak dengan Kodok sangatlah mendasar, namun selama ini orang sering menganggap keduanya binatang yang sama. Orang memandang bahwa nama mereka hanyalah sinonim yang merujuk pada binatang amphibi yang bisa meloncat-loncat.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Peria Katak Goreng Telur ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!