Home

Resepi Agar-Agar Sumi Cepat 8 Bahan

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Agar-Agar Sumi di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Agar-Agar Sumi yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Agar-Agar Sumi - resepipouler.com

8 Ingredients of Resepi Agar-Agar Sumi

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Agar-Agar Sumi ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 8 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan.
  2. Sedia 1 - paket Agar-agar tali Air (25g).
  3. Sedia 1 - pek Sumi.
  4. Sedia 1 tin - susu cair.
  5. Sedia 9 cawan - air.
  6. Sedia 1 1/2 cawan - gula (nak manis tambah lagi).
  7. Sedia 2 - s/b milo.
  8. Sedia 1 - s/t serbuk koko.

7 Cara Penyediaan Agar-Agar Sumi

Dah ada 8 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Agar-Agar Sumi pula. Simple saja cuma 7 langkah.

  1. Cara buka semua sumi yg diperlukan, tapiskan air sumi terdahulu, ambil bekas acuan biru tu, basahkan sikit dgn air, susun sumi rapat2 diantara satu sama lain jgn kelihatan ruang pun.. simpan dlm freezer/tmpt beku dlm peti ais seketika.. sementara kita sediakan utk cara2 di bwh ni... biarkan sumi yg tlh disusun kt dlm tu...
  2. Cara-cara : - rebus agar-agar bersama gula hingga hancur.
  3. Masukkan susu cair, biarkan mendidih sekejap, tapiskan.
  4. Bahagi kpd 2 bahagian, satu warna asal, satu lg masukkan milo & serbuk coklat kacau sebati.
  5. Ambil sumi yg disusun td dr freezer. tuang agar2 warna putih pelan2 atas sumi hingga menutupi sumi, biarkan keras.
  6. Untuk menuang lapisan ke-2, ambil garfu luka2 kan lapisan putih dahulu, tuangkan agar2 coklat yg panas atas nya,tuang pelan2.. biarkan sejuk, simpan dlm peti ais.
  7. Boleh keluarkan dr acuan bila dah keras SELAMAT MENCUBA!!!.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Agar-Agar Sumi ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!