Home

Resepi Agar-Agar Bandung Selasih Sedap 6 Bahan

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Agar-Agar Bandung Selasih di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Agar-Agar Bandung Selasih yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Tapi disebabkan nak kan kelainan, kita tukar lah dari air kepada agar-agar. Resepi Agar Agar Bandung Simple Tapi Sedap Panas-panas dapat pekena agar-agar yang disejukkan memang best kan?

Agar-Agar Bandung Selasih - resepipouler.com Cara membuat puding agar-agar biji selasih Rendam biji selasih di air, kemudian langsung sisihkan Campurkan biji selasih tadi, aduk dengan agar-agar hingga rata Aneka Resep Cara Membuat Agar Agar Coklat, Plain, Santan, Gula Merah, Puding, Busa, Lumut Dessert dan Pembuka Kekinian Terbaru Yang Hits Dan Bisa Dijual Lagi. Terbuat dari rumput laut, aneka resep agar agar sekarang banyak mengandung serat alami dan baik juga buat kesehatan. Resepi Agar-Agar Sirap Selasih, agar-agar yang menarik tapi menggunakan bahan yang cukup mudah.

6 Ingredients of Resepi Agar-Agar Bandung Selasih

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Agar-Agar Bandung Selasih ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 6 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 kotak (90 g) - serbuk agar-agar tanpa pewarna brand Nona.
  2. Sedia 1 kotak (90 g) - serbuk kristal jeli perisa laici brand Nona.
  3. Sedia 400 ml - air.
  4. Sedia 1 - sudu biji selasih.
  5. Sedia 3 - sudu susu pekat manis.
  6. Sedia 1 - sudu perisa rose.

Warna yang ceria pasti membuatkan anak-anak suka. Agar-agar ini sedap dihidangkan sejuk sebagai pencuci mulut dan juadah berbuka puasa. Agar - agar adalah makanan yang sangat cocok di santap di saat musim panas atau kemarau. Pada saat musim itu semua orang sangat ingin menikmati makanan yang benar - benar membuat tubuh menjadi segar.

9 Step by Step Agar-Agar Bandung Selasih

Dah ada 6 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Agar-Agar Bandung Selasih pula. Simple saja cuma 9 langkah.

  1. Bancuhkan 200ml air bersama sekotak/90gram serbuk kristal jeli perisa laici. Didihkan diatas api kecil sambil kacau..
  2. Setelah mendidih, masukkan ke dalam bekas atau acuan. Sejukkan didalam peti ais..
  3. Rendam biji selasih ke dalam secawan air..
  4. Sementara menunggu lapisan atas sejuk, bancuhkan lapisan kedua. Panaskan 200ml air bersama serbuk agar-agar tanpa pewarna. Kacau sehingga mendidih..
  5. Masukkan susu pekat manis dan perisa rose kedalam bancuhan dan kacau..
  6. Setelah mendidih, masukkan biji selasih yang telah kembang..
  7. Masukkan kedalam acuan yang mempunyai lapisan pertama tadi. Pastikan acuan pertama sedikit keras supaya tidak bercampur..
  8. Sejukkan didalam peti ais..
  9. Sedia untuk dihidang 🤗.

Nah, salah satunya adalah agar - agar karena memiliki cita rasa yang enak dan dapat. Agar-agar, agar atau agarosa adalah zat yang biasanya berupa gel yang diolah dari rumput laut atau alga dan bisa dimakan, dalam bidang medis digunakan sebagai pembiak bakteri di laboratorium. Di Jepang dikenal dengan nama kanten dan oleh orang Sunda disebut lengkong. cara buat es timun melon selasih. Tuangkan dulu sedikit agar-agar tadi ke dalam loyang, kemudian taburkan biji selasih yang dah direndam beserta buah-buahan mengikut citarasa. Agar-agar mestilah masukkan ke dalam loyang / acuan masa masih panas tau.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Agar-Agar Bandung Selasih ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!