Home

Cara Memasak Agar-agar Kelapa Enak 6 Langkah

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Agar-agar Kelapa di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Agar-agar Kelapa yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Ini adalah resepi mudah untuk agar agar kelapa muda dengan mengunakan air kelapa and isinya. Agar agar yang digunakan dalam resepi ini adalah sumber tumbuhan. Assalamu'alaikum Wr Wb Alhamdulillah kali ini kita akan petik bunga telang sekalian dibuat agar-agar yang nikmat, lezat, bergizi in syaa Allah.

Agar-agar Kelapa - resepipouler.com Untuk membuat kelapa buatan, siapkan nutrijel plain, santan dan gula, aduk hingga merata, lalu angkat dan dinginkan. Agar-agar sendiri termasuk dalam salah satu kategori makanan yang sangat pas disantap pada saat panas atau musim kemarau telah tiba. Campur agar-agar, gula dan garam, aduk rata.

5 Ingredients of Resepi Agar-agar Kelapa

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Agar-agar Kelapa ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 5 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 3 cawan - air.
  2. Sedia 2 - biji kelapa muda.
  3. Sedia 1 kotak - kecil santan.
  4. Sedia - Agar-agar kering.
  5. Sedia 5-7 - sudu besar gula.

Tuangkan santan dan air kelapa, masukkan daun pandan, diaduk kembali. Masak dengan api sedang hingga mendidih sambil terus diaduk agar santan. Lihat juga resep Agar - agar sirup melon enak lainnya. Unduh gambar gratis tentang Agar-Agar Kelapa Mutan dari perpustakaan Pixabay yang sangat banyak berupa gambar-gambar dan video.

6 Step by Step Agar-agar Kelapa

Dah ada 5 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Agar-agar Kelapa pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Mula-mula dapatkan 2 biji kelapa muda dan ambil air serta isinya..
  2. Masukkan 3 cawan air ke dalam periuk yang cantik. Kalau tak cantik, anda juga yang malu. Hehehe. Agar-agar pula sebarang jenama. Saya pilih yang dipercayai. Kalau tak dipercayai, itu bukan agar-agar, huhu. Humban agar-agar tersebut ke dalam periuk dan tunggu sehingga lembut..
  3. Kemudian humban pula air kelapa berserta isinya ke dalam periuk tadi dan kacau hingga sedikit mendidih..
  4. Lepas itu, masukkan gula dan santan. Kemudian kacau menggunakan sudip berwarna coklat. Sebab nak ambil gambar. Kacau sedikit lagi dan tutup api..
  5. Pindahkan isi kelapa ke dalam mangkuk berwarna putih dan gunting kecil-kecilan. Kemudian pindahkan pula air tadi ke dalam loyang atau bekas yang cantik. Jangan gelojoh ya? Bila sudah pindahkan, masukkan semula dan sama-ratakan isi kelapa. Dapatlah 2 bekas agar-agar kelapa. Tunggu sehingga sejuk dan masukkan ke dalam peti ais..
  6. Waktu berbuka dah tiba, apa tunggu lagi. Keluarkan agar-agar kelapa dan potong segiempat senget sepertimana di dalam gambar tersebut. Kemudian nikmatilah hidangan sejuk terus dari peti ais. Ya Allah, rasa macam nak terjun ke dalam bekas tu sambil pejam mata dan kunyah je. Tak sempat nak hidang atas pinggan dan ambil gambar sebab berebut-rebut nak makan. Hahaha!.

Agar-agar buah kaya akan serat dan baik untuk kesehatan. Berbagai jenis buah dapat dikreasikan menjadi agar-agar yang manis, sehat dan lezat. Selain itu, cara membuat agar-agar buah pun cukup. Apa hubungan agar-agar dan koloid ??? Layers of agar agar thickened coconut milk and pandan juice made this beautifully layered jelly cake.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Agar-agar Kelapa ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!