Home

Cara Memasak Apam Balik Coklat Kacang Cepat 4 Langkah

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Apam Balik Coklat Kacang di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Apam Balik Coklat Kacang yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. 'Apam balik' is a Southeast Asian fluffy pancake with cream corn and peanuts. This soft pancake which is usually made to order has a thick surface with Apam balik (literally means overturned pancake) is made out of simple ingredients. Instead of baking the batter, it is cooked in a pan and done within.

Apam Balik Coklat Kacang - resepipouler.com Apam balik adalah sejenis kuih apam berkulit tebal yang dibakar dengan lapisan mentega dan ditaburi inti kacang dan jagung di atasnya sebelum dilipat dua. Sekarang, terdapat pelbagai perisa apam balik seperti coklat, vanila dan strawberi. Ia enak dimakan ketika masih panas.

9 Bahan - Bahan Resepi Apam Balik Coklat Kacang

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Apam Balik Coklat Kacang ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 9 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 2 cawan - tepung gandum.
  2. Sedia 1 cawan - gula (jika kurang suka manis boleh kurangkan).
  3. Sedia 1 cawan - air.
  4. Sedia 1 sudu teh - serbuk penaik.
  5. Sedia 1 sudu teh - soda bikarbonat.
  6. Sedia 1 - biji telur.
  7. Sedia 1/2 cawan - milk chocolate.
  8. Sedia 1/2 cawan - kacang tanah tumbuk.
  9. Sedia 3 - sudu gula (jika perlu, sebab coklat pun dah manis kan).

Resipi Apam Balik homemade yang sangat mudah, sedap dan merupakan resipi turun temurun. Kemudian letak jagung, kacang tanah dan gula ikut kemanisan yang disukai. Apam balik is a crispy and fluffy Asian pancake turnover filled with roasted peanuts, sugar, creamy sweet corn, some butter and then folded into half. Apam Balik is a dish that's famous in my home country, Malaysia.

4 Cara Memasak Apam Balik Coklat Kacang

Dah ada 9 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Apam Balik Coklat Kacang pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Masukkan ke semua Bahan Apam ke dalam blender..
  2. Kisar sehingga semua sebati dan kembang. Rehatkan adunan seketika dalam 5-10minit. (Saya rehatkan hampir 30minit jugak🤭).
  3. Gunakan kuali non stick. Letakkan adunan tepung pada kuali tersebut dan leperkan. Letak coklat dan kacang tanah. Masak sehingga adunan tepung garing (guna api perlahan). Ulangi langkah ini sehingga adunan tepung habis..
  4. Sedia untuk dihidangkan. Selamat mencuba..

It is also a known dish in the nearby countries like Singapore, Indonesia and Brunei. Resepi apam balik ataupun terkenal sebagai Malaysian pancake, memang kebiasaan dijual di pasar malam atau di gerai-gerai makanan. Biarkan seketika sehingga gelembung udara naik. Tabur sedikit gula, jagung dan kacang tanah. Apam balik (English: 'turnover pancake') or terang bulan (English: 'bright moon') or martabak manis (English: 'sweet martabak') or 曼煎粿 Màn Jiān Guǒ (English: 曼煎 Màn Jiān is the homophone of 滿清 Mǎn Qīng, which was the final imperial dynasty in China and 粿 Guǒ means pancake).

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Apam Balik Coklat Kacang ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!