Home

Cara Membuat Air asam #kchup Cepat 5 Langkah

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Air asam #kchup di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Air asam #kchup yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Air asam memang sedap untuk dibuat pencicah bersama ikan atau daging. Ianya boleh dikira sebagai pembuka selera seperti sambal belacan. Goodness why their tastebud has to be this difficult, Sarah murmured to herself.

Air asam #kchup - resepipouler.com LMO memiliki potensi pembentukan air asam tambang (AAT) yang cukup besar jika dibandingkan dengan area pertambangan lainnya yang dimiliki dan dioperasikan oleh PT Berau Coal. Nama Desa Air Asam dalam "bahasa Lubai : Duson Aiah Masam". Air asam tambang atau acid mine drainage adalah istilah umum yang digunakan untuk menyebutkan air lindian (leachate), rembesan (seepage) atau aliran (drainage).

9 Ingredients of Resepi Air asam #kchup

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Air asam #kchup ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 9 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 2 ulas - bawang besar.
  2. Sedia 2 - biji cili merah.
  3. Sedia 10 - biji cili padi.
  4. Sedia 1/2 - biji limau nipis.
  5. Sedia 2 - biji tomato.
  6. Sedia - belacan.
  7. Sedia - air sedikit mengikut citarasa.
  8. Sedia - garam secukupnya.
  9. Sedia - kerisik(untuk nasi daging @ perut rebus).

Akhir-akhir ni rajin pulak tengok resepi telur rebus air asam lalu lalang dekat wall masing-masing kan? Nampak macam sedap, mesti ramai teringin nak cuba. Cara nak buat pun mudah je. Harap-harap tak kecur air liur lah semua duk baca dan tengok gambar air asam menyengat ni.

5 Instructions Air asam #kchup

Dah ada 9 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Air asam #kchup pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Potong bawang dan cili nipis-nipis..
  2. Masukkan ke dalam mangkuk bersama belacan dan sedikit air. Belacan tak perlu di bakar tetapi jika suka boleh juga guna belacan bakar. Kerisik juga boleh dimasukkan sekali..
  3. Perahkan limau nipis. Boleh juga di ganti dengan serbuk limau @ cuka makan..
  4. Gaul sebati dan rasa. Jika kurang masin boleh di tambah garam..
  5. Air asam yang ditambah kerisik kurang sesuai di makan bersama ayam dan ikan..

Air asam ni memang pembangkit selera. Air asam boleh dikatakan sebagai 'pasangan sempurna' untuk ikan bakar. Ini adalah kerana, bukan sahaja di restoran, malah di rumah pun ikan bakar selalu disajikan bersama air asam. Aneka resipi pencicah air asam yang sangat mudah dan pastinya membuka selera makan anda. Boleh dipelbagaikan dan dinikmati mengikut selera.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Air asam #kchup ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!