Home

Cara Memasak Tepung Apam Kelantan Cepat 7 Langkah

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Tepung Apam Kelantan di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Tepung Apam Kelantan yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Masukkan yis ke dalam bekas berisi air kisaran bahan yang. Kisar telur, tepung gandum, santan, garam dengan air gula Melaka sehingga kembang. Selain tepung beras, tepung ketan juga sering digunakan di berbagai daerah.

Tepung Apam Kelantan - resepipouler.com Kedua tepung ini sama-sama berbahan dasar pati tanaman. Tepung sagu dibuat dari sari pati. Berbeza dengan apam mekar yang menggunakan tepung gandum, apam nasi pula menggunakan nasi sebagai bahan utama.

10 Bahan - Bahan Resepi Tepung Apam Kelantan

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Tepung Apam Kelantan ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 10 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 500 gram - tepung gandum.
  2. Sedia 80 gram - gula perang(boleh tambah kalau suka manis).
  3. Sedia 1/4 camca - teh garam gunung Saji.
  4. Sedia 3/4 camca - teh lada hitam.
  5. Sedia 2 - biji bawang merah.
  6. Sedia 1 camca - besar yis kering.
  7. Sedia 1 - biji telur.
  8. Sedia 1 cawan - (metrik)air.
  9. Sedia 2 - cawan(metrik)air suam.
  10. Sedia - Kelapa parut putih digaul dengan sedikit garam.

Bila beli tepung beras untuk buat kuih biasanya kita tengok tulisan tertera tepung beras dan nampak saja cap gajah kita terus beli. Kemudian bila buat kuih walau pun dah ikut resipi tapi tetap tak menjadi. Kenapa nama kuih ni tepung bako? sedangkan tiada pengunaan tepung dan tidak di bako. itu kenalah tanya orang Kelantan. orang Kelantan yang ada kat rumah ni dah jadi Kelantan celup! tu yang. Apam mekar tepung beras ni sesuai juga dihidangkan kepada kanak-kanak kerana rupanya yang comel jika diletakkan di dalam muffin cup yang kecil dan warna yang lembut dan ceria.

7 Cara Penyediaan Tepung Apam Kelantan

Dah ada 10 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Tepung Apam Kelantan pula. Simple saja cuma 7 langkah.

  1. Kisar halus lada hitam,bawang merah dengan 1 cawan air.Ketepikan..
  2. Masukkan tepung gandum,yis,telur,gula perang,garam gunung dan 2 cawan air suam dalam mangkuk besar..
  3. Masukkan bahan kisar,kacau hingga bercampur rata..
  4. Masukkan ke dalam blender,kisar adunan hingga halus.Perap selama 15-20 minit..
  5. Panaskan kuali leper non stick,tuangkan 1/2 cawan bancuhan apam.Tutup kuali..
  6. Bila timbul lubang-lubang kecil dipermukaan apam,buka penutup kuali,balikkan apam.Masak hingga keperangan.Angkat.Buat hingga habis adunan..
  7. Hidangkan bersama kelapa parut putih yang telah digaul dengan secubit garam halus..

Projek apam semasa bercuti CNY di kampung. Lagipun memang nak test betul ke apam ni masih gebu selepas disimpan lama dan dikukus semula seperti komen komen yang diberi. General information about Kampong Apam, province of Kelantan, Malaysia. Current time, Time Zone, DST, GMT/UTC, population, postcode, elevation, latitude, longitude. Bulu ayam merupakan limbah dari rumah pemotongan ayam (RPA) dengan jumlah berlimpah dan terus bertambah seiring meningkatnya populasi ayam.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Tepung Apam Kelantan ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!