Home

Cara Memasak Apam kampung cicah kelapa Cepat 9 Langkah

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Apam kampung cicah kelapa di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Apam kampung cicah kelapa yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Apam kampung gula merah ini sememangnya gebu dan sangat lembut sehingga keesokan paginya. Mengikut cara pemilik resepi, yis kering dilarutkan terlebih dahulu dalam air suam untuk pastikan ianya aktif atau tidak. Sedap Cicah Dengan Kelapa Parut Campur Garam.

Apam kampung cicah kelapa - resepipouler.com Resipi apam kampung ni perlu kita jaga sebab ianya sejenis hidangan tradisional yang sedap Lagi-lagi kalau dimakan dengan kelapa parut. How to Cook Appetizing Ayam Kampung Masak Kurma. Recipe: Yummy Resepi Ayam Panggang Rempah Kuah San. *Tips untuk kelapa parut tahan lama gaulkan kelapa parut bersama sedikit garam.

15 Ingredients of Resepi Apam kampung cicah kelapa

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Apam kampung cicah kelapa ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 15 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan A.
  2. Sedia 2 - sudu kecil rata yis mauripan.
  3. Sedia 1/4 cawan - air suam.
  4. Sedia 1 - sudu kecil gula halus.
  5. Sedia - Bahan B.
  6. Sedia 3 helai - daun pandan.
  7. Sedia 1/2 cawan - air.
  8. Sedia - C Bahan.
  9. Sedia 2 cawan - tepung gandum.
  10. Sedia 1/2 cawan - gula pasir.
  11. Sedia 1 cawan - air.
  12. Sedia - Secubit garam.
  13. Sedia - Bahan D.
  14. Sedia - Kelapa parut.
  15. Sedia Sedikit - garam.

Kuih apam ini dibakar tanpa minyak dan cicah dengan kelapa muda parut bersama gula garam dicampur sekali. Sedappnya dapat makan Apam Kampung ni. Seingat saya dulu Warna pink ade kelapa Tu Kan. saya share resepi buat. Projek apam semasa bercuti CNY di kampung.

9 Cara Memasak Apam kampung cicah kelapa

Dah ada 15 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Apam kampung cicah kelapa pula. Simple saja cuma 9 langkah.

  1. Satukan Bahan A,kacau rata dan biarkan 5 minit atau sehingga berbuih.
  2. Kisar Bahan B kemudian tapis.
  3. Satukan Bahan C dan Bahan B yg telah ditapis dalam mangkuk besar dan gaul rata.
  4. Satukan Bahan A,gaulkan sebati dan tutup selama 1/2 jam.
  5. Selepas 1/2 jam gaulkan lagi adunan nnt sebati dan biarkan 1/2 jam lg bertutup.
  6. Panaskan pengukus hingga mendidih, sapukan minyak pada loyang / acuan.
  7. Gaul sebati adunan kemudian tuang ke dalam loyang / acuan...kukus adunan selama 35-40 minit atau sehingga masak.
  8. Sejukkan dan kemudian potong.
  9. Satukan Bahan D kemudian kukus sekejap.

Sedap sangat digandingkan dengan kelapa parut muda. Kue Apam adalah sejenis kuih tradisional yang dihasilkan dari tepung gandum/beras Rasanya sangat enak dan lebih sempurna. Cicah dengan kelapa, diiringi dengan kopi panas, perrghhhhh.mmg tak hingat donia dah. Rasanya cukup kena dgn tekak orang kampung macam aku. Siapa sholat dengan khusu Aneka rupa warna balon, Pohon kelapa batangnya lurus.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Apam kampung cicah kelapa ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!