Home

Resepi Perut Air Asam Kicap Mudah 3 Langkah

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Perut Air Asam Kicap di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Perut Air Asam Kicap yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Perut lembu ( sudah di hiris halus) cili padi asam jawa gula garam limau nipis. Bahan bahan: Perut muda - rebus dan potong. Akhir sekali, masukkan perut muda yang telah dipotong kecil ke dalam air asam.

Perut Air Asam Kicap - resepipouler.com Sup daging dan tulang, perut cicah air asam dan daging masak kicap adalah menu utama setiap kali ada ibadah korban di kampung saya. Hidangan ini biasanya membuatkan tetamu yang diundang akan makan dua tiga kali tambah apatah lagi dimasak menggunakan daging segar yang baru disembelih. Resepi - rebus perut sampai empuk.tinggal kan sikit air rebusan - cili api dan belacan goreng sekejap blend dengan air asam jawa (jgn hancur sangat) - hiris bawang merah dan tomato - garam dan perasa Satu.

9 Bahan - Bahan Resepi Perut Air Asam Kicap

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Perut Air Asam Kicap ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 9 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 200 gm - perut lembu.
  2. Sedia 1/2 - biji tomato (hiris kasar).
  3. Sedia 1 - biji cili merah (hiris halus).
  4. Sedia 1/2 - biji bawang besar (hiris halus).
  5. Sedia Sedikit - belacan.
  6. Sedia Sedikit - garam.
  7. Sedia Sedikit - gula.
  8. Sedia Sedikit - kicap lemak manis.
  9. Sedia - Limau nipis (air perahan tu, ikut citarasa).

Lauk Sotong Masak Kicap ini pasti akan menggamit selera sesiapa saja dengan rasanya yang masam-masam manis dan teksturnya yang lembut. Sangat mudah untuk dibuat dengan hanya menggunakan bahan-bahan asas dapur, sesiapa pun boleh hasilkan lauk makanan laut segar ini. Di samping itu, jeruk nipis juga digunakan sebagai minuman nan berkhasiat. Bahkan, minum air perasan jeruk nipis setiap pagi saat perut kosong dipercaya (Pixabay/PhotoMIX-Company).

3 Cara Penyediaan Perut Air Asam Kicap

Dah ada 9 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Perut Air Asam Kicap pula. Simple saja cuma 3 langkah.

  1. Perut lembu yang telah dicuci bersih, direbus sehingga empuk. Angkat dan toskan..
  2. Bawang besar, tomato, cili, belacan, garam dan gula dimasukkan ke dalam mangkuk. Masukkan kicap lemak manis dan perahan air limau nipis. Kacau sebati..
  3. Sedia untuk dihidang. Boleh dimakan begitu sahaja ataupun bersama-sama nasi putih. Selamat mencuba..

Masukkan bunga lawang, kayu manis, serai. Tambah akar ketumbar dan bawang putih. Keluarkan dalam mangkok dan masukkan segala bahan iaitu sos ikan, air perahan asam limau nipis, sos cili, sos tiram, hirisand daun ketumbar,hirisan. Masukkan kicap, asam keping, garam dan gula secukup rasa. Masukkan sotong, asam gelugor, madu, sos tiram, dan kicap.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Perut Air Asam Kicap ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!