Home

Cara Memasak Air Asam Tomato Mudah 8 Bahan

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Air Asam Tomato di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Air Asam Tomato yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Air Asam Tomato Resipi dari Kedah, Menggunakan Tomato dan Air Asam sebagai bahan asas, resepi istimewa untuk dimakan bersama ikan bakar. Resepi ummi kali ini AIR ASAM TOMATO Air asam ni memang terkenal di utara. Selalunya di hidang bersama ikan bakar,kukus ataupun di goreng.

Air Asam Tomato - resepipouler.com Air asam ni famousnya di sebelah utara. Teringat pada seorang kawan yang berasal dari Pulau Pinang dan suaminya pula orang Kedah. Di awal perkahwinan, menu masakan pada setiap hari wajib ada air.

8 Bahan - Bahan Resepi Air Asam Tomato

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Air Asam Tomato ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 8 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 - biji buah tomato.
  2. Sedia 3 batang - cili besar.
  3. Sedia 3 batang - cili kecil.
  4. Sedia 1 - biji bawang besar.
  5. Sedia 1 - kuntum bunga kantan.
  6. Sedia 1/2 - inci belacan.
  7. Sedia 4 keping - lemon.
  8. Sedia 1 - sudu kecil garam.

Resepi Air Asam tomato memang padu. Goodness why their tastebud has to be this difficult, Sarah murmured to herself. Cara membuat air asam kerisik sangat mudah, cuma sediakan sambal belacan dan disatukan dengan bawang, tomato dan kerisik sebelum diletakkan bahan seperti serbuk perasa. Akhir-akhir ni rajin pulak tengok resepi telur rebus air asam lalu lalang dekat wall masing-masing kan?

2 Cara Penyediaan Air Asam Tomato

Dah ada 8 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Air Asam Tomato pula. Simple saja cuma 2 langkah.

  1. Sediakan bahan-bahan. Tomato, bawang besar dan bunga kantan dihiris nipis..
  2. Tumbuk/blend cili, garam, belacan dan perahan lemon (sehingga lumat dan halus). Kemudian gaulkan sambal yg ditumbuk tadi bersama bahan-bahan hirisan. Jika mahu sedikit kuah. Tambahkan air 1/3 cawan. Siap!.

Nampak macam sedap, mesti ramai teringin nak cuba. Cara nak buat pun mudah je. Ambil air rebusan ikan dan masukkan belacan dan asam jawa. Masukan hirisan bawang, tomato dan cili. The trail is primarily used for hiking, walking.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Air Asam Tomato ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!