Home

Resepi Air Asam Belacan Mudah 6 Bahan

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Air Asam Belacan di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Air Asam Belacan yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Menu ringkas tpi sedap blh d makan/cicah dgn ikan, ayam or daging atau utk telur air asam. Air Asam Jawa Air Asam Kerisik (Malacca Version). Assalamualaikum Selamat Coba Menu resepi air asam ikan bakar tiada belacan serta Silakan Ikan bakar serta pencicah air asam cukuplah singkat untuk penyediaan buat sebarang aktiviti luar.

Air Asam Belacan - resepipouler.com Ramas dengan tangan supaya bahan bergaul sebati. Belacan dan kerisik boleh ditambah sehingga menaikkan rasa sedap air asam ini,cili api juga boleh ditambah. Harap-harap tak kecur air liur lah semua duk baca dan tengok gambar Boleh gantikan sambal belacan atau budu tau!

6 Bahan - Bahan Resepi Air Asam Belacan

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Air Asam Belacan ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 6 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 - bawang besar.
  2. Sedia 3 - bawang putih.
  3. Sedia 4 - cili api hijau.
  4. Sedia 1 - sk belacan.
  5. Sedia 2 - sb air asam.
  6. Sedia - Air.

Kemudian lenyekkan dan hancurkan belacan tadi dgn menggunakan sudu dan sedikit air asam yg. Goodness why their tastebud has to be this difficult, Sarah murmured to herself. Pastikan dibakar terlebih dulu Asam jawa sebanyak lebih kurang sebiji tomato saiz sederhana Campurkan asam jawa dan belacan bersama air masak atau mineral dan lenyek sebati. Tuang air asam jawa dan belacan ke dalam bekas isi kerang tadi.

3 Step by Step Air Asam Belacan

Dah ada 6 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Air Asam Belacan pula. Simple saja cuma 3 langkah.

  1. Bawang merah dan putih dicincang. Cili api pula dipotong halus. Boleh je guna cili biasa.
  2. Tumiskan bawang, belacan dan asam jawa. Belacan ni gatal so kalau yg allergic tu elakkan isi..
  3. Tambah air and its ready to serve ❤️ Selamat mencuba.

Masukkan semua bahan yang dihiris, perah limau nipis dan sedikit sos ikan. Bahan-bahan Air asam jawa Cili padi Bawang merah Belacan Garam Gula Buah tomato Oren Год назад. Alur air ( basuh bawah air paip ) sekejap,belah dua dan bakar Sambal jadi sedap bila dah semalaman bagi lada nya dijeruk oleh air asam limau dan cuka Makin lama makin sedap. Kemudian, masukkan air asam. kemudian ramas belacan dan bahan-bahan lain yang terdapat dalam mangkuk tadi . pastikan kuahnya tidak terlalu pekat dan terlalu cair . yang sedang-sedang. Cara membuat air asam kerisik sangat mudah, cuma sediakan sambal belacan dan disatukan Sekarang kita masuk pula bab penyediaan Air Asam Kerisik.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Air Asam Belacan ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!