Home

Resepi Telur Rebus Air Asam Mudah 4 Langkah

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Telur Rebus Air Asam di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Telur Rebus Air Asam yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Akhir-akhir ni rajin pulak tengok resepi telur rebus air asam lalu lalang dekat wall masing-masing kan? Nampak macam sedap, mesti ramai teringin nak cuba. Cara nak buat pun mudah je.

Telur Rebus Air Asam - resepipouler.com Menu Telur Air Asam ni memang sedap. Patutlah viral dan ramai yang mencuba. Bila cukup masa merebus, kupas telur di bawah air mengalir bagi mendapatkan telur yang licin dan tidak.

8 Bahan - Bahan Resepi Telur Rebus Air Asam

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Telur Rebus Air Asam ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 8 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 2 - biji telur direbuskan.
  2. Sedia 1/2 - biji bawang besar.
  3. Sedia 1/2 - biji tomato.
  4. Sedia 3 - biji cili padi.
  5. Sedia 1 sudu teh - gula.
  6. Sedia 1 sudu teh - garam.
  7. Sedia 1 sudu teh - belacan.
  8. Sedia 1/2 cawan - air asam jawa.

Sedapnya resipi mudah telur rebus air asam ni. Buka api paling besar, ingat PALING BESAR. kalau tak jadi. Manfaat telur ayam rebus jika dikonsumsi secara rutin bukan hanya tentang menangkal kolesterol, melainkan juga berkaitan dengan kesehatan lainnya. Manfaat telur ayam rebus yang dikenal oleh banyak orang adalah berkaitan dengan masalah kolesterol, karena tidak ada minyak yang digunakan.

4 Cara - Cara Telur Rebus Air Asam

Dah ada 8 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Telur Rebus Air Asam pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Potong kiub bawang dan tomato..
  2. Cili padi di potong nipis nipis dan campurkan bersama sama tomato dan bawang yang telah dipotong tadi..
  3. Didalam bekas lain campurkan air asam jawa bersama belacan, gula dan garam. gaulkan dan sebatijan. kemudian masukkan tomato bawang dan cili. Gaulkan dan sebatikan..
  4. Kupas telur yang telah direbus tadi, potong dua dan susun ke dalam mangkuk. kemudian tuangkan ramuan air asam tadi ke atas telur. sedia untuk di makan. selamat mencuba..

Pekatnya sambal tumis telur rebus goreng, betul-betul buat kita lapar! MASAKAN sambal pasti menjadi pilihan utama untuk penggemar tegar sambal Seterusnya masukkan air serta asam jawa dan bawang besar yang dihiris bulat. Teruskan memasak sehingga kuah sambal menjadi agak pekat. Selain menggunakan telur ayam rebus, bumbu balado yang pedas dan lezat bisa juga dikombinasikan dengan telur ceplok lho. Bedanya dengan resep bumbu biasanya kali ini menggunakan air asam jawa sebagai pengganti tomat merah.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Telur Rebus Air Asam ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!