Home

Cara Membuat Nasi Daging & Air Asam Kerisik Sedap 30 Bahan

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Nasi Daging & Air Asam Kerisik di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nasi Daging & Air Asam Kerisik yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Nasi dagang adalah makanan Malaysia dan Indonesia berupa nasi yang ditanak dengan santan kelapa, dan disajikan dengan kari ikan tongkol. Hidangan ini berasal dari daerah Terengganu dan Kelantan. Tapi bukan ustazah sendiri yang menjual tetapi semua orang.

Nasi Daging & Air Asam Kerisik - resepipouler.com Banyak juga perbezaan nasi dagang Kelantan dan Terengganu. Resepi Nasi Daging NOXXA yang sempoi. Kak ipar cek orang utagha orang bukit mertajam… ehh. terus cakap utara pulak.

30 Ingredients of Resepi Nasi Daging & Air Asam Kerisik

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nasi Daging & Air Asam Kerisik ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 30 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan Rebusan.
  2. Sedia - Daging batang pinang.
  3. Sedia - Kulit kayu manis.
  4. Sedia - Bunga lawang.
  5. Sedia - Jintan manis.
  6. Sedia - Buah pelaga.
  7. Sedia Sedikit - garam.
  8. Sedia - Bahan Nasi Daging.
  9. Sedia 2 cawan - beras Basmathi direndam dalam tempoh sejam.
  10. Sedia 3 cawan - air rebusan daging (1 cwn beras = 1 1/2 cwn air rebusan).
  11. Sedia - Minyak sapi.
  12. Sedia - Bawang merah ditumbuk halus.
  13. Sedia - Bawang putih ditumbuk halus.
  14. Sedia - Halia ditumbuk halus.
  15. Sedia - Serbuk lada hitam kasar.
  16. Sedia - Serai.
  17. Sedia - Serbuk kari (guna 1 sudu).
  18. Sedia - Serbuk kurma (guna 3 sudu).
  19. Sedia - Buah tomato.
  20. Sedia - Susu cair.
  21. Sedia Daun - ketumbar.
  22. Sedia Sedikit - garam.
  23. Sedia - Bahan Air Asam Kerisik.
  24. Sedia - Cili padi dipotong atau ditumbuk halus.
  25. Sedia - Asam jawa.
  26. Sedia - Serbuk belacan bakar.
  27. Sedia - Kerisik.
  28. Sedia - Tomato dipotong dadu.
  29. Sedia - Bawang kecil dipotong dadu.
  30. Sedia Sedikit - garam.

Citarasa Pantai Tmur kini di tempat mung. Bak per mung gi Most delicious meals from Terengganu. Terdapat perbezaan antara nasi dagang Kelantan dan nasi dagang Terengganu. Nasi Dagang is a dish associated with the Malaysian or Southern Thai region that features rice with other ingredients piled on top or mixed in.

5 Step by Step Nasi Daging & Air Asam Kerisik

Dah ada 30 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nasi Daging & Air Asam Kerisik pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Daging direbus dahulu bersama dengan bahan rempah sehingga separuh masak. Simpan air rebusan daging untuk masak nasi. Daging ditoskan..
  2. Panaskan minyak sapi. Tumiskan bahan yang ditumbuk halus, serai dan bahan rempah kari serta kurma yang telah dijadikan pes. Tumis hingga pecah minyak..
  3. Masukkan tomato dan beras Basmathi yang ditoskan. Gaul sebati..
  4. Masukkan air rebusan daging. (1 cawan nasi = 1 setengah cawan air rebusan). Masukkan dagung rebusan, serbuk lada hitam dan sedikit garam. Tambah sedikit susu cair. Bila nasi masak, taburkan daun ketumbar. Kacau biar masak bersama nasi. Tutup api..
  5. Untuk air asam kerisik. Cili padi, tomato dan bawang yang dipotong dadu disatukan dalam mangkuk. Tambah serbuk belacan, dan kerisik. Kemudian perah air asam jawa. Gaulkan semua bahan-bahan ini. Siap..

Nasi daging merupakan sejenis makanan tradisional yang berasal dari utara iaitu Kedah dan Perlis. Nasi dagang Cik Lah tetap beroperasi macam biasa harini. Nasi Dagang cik Lah buke dohnim. Kite dok wat macam sekale deh (banyak). Antaranya di Zaini Nasi Daging dan Nasi Daging Permatang Pauh.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nasi Daging & Air Asam Kerisik ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!