Home

Cara Memasak Tau foo fah (versi agar agar lembut) Sedap 4 Langkah

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Tau foo fah (versi agar agar lembut) di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Tau foo fah (versi agar agar lembut) yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Tau foo fah in Cantonese or dou hua in Mandarin or tau huay in Hokkien or Kembang Tahu Jahe in Indonesian language, is one of my favorite childhood desserts/snacks. The version I grew up with was the sweet version. I've heard about the savory version, but never had it before.

Tau foo fah (versi agar agar lembut) - resepipouler.com My second attempt turned out quite well, although still a little on the soft side with some agar-agar solids at the bottom of the dish. Tau Foo Fah Recipe is not tested. Tau Fu Fah ini biasa beli dekat pasar sajakan.

10 Bahan - Bahan Resepi Tau foo fah (versi agar agar lembut)

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Tau foo fah (versi agar agar lembut) ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 10 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 10 gram - agar agar tali.
  2. Sedia 1 1/2 cawan - air.
  3. Sedia 1 liter - air soya (kotak).
  4. Sedia 2 - sudu besar tepung jagung (dibancuh dgn sedikit air).
  5. Sedia - Sehelai daun pandan.
  6. Sedia - Air gula:.
  7. Sedia 2 - senduk gula merah.
  8. Sedia 1 - senduk gula putih (jika suka manis, lebihkan).
  9. Sedia 1 cawan - air.
  10. Sedia - Sehelai daun pandan.

Lepas tu terfikir, macam susah je nak buat. First sekali masukkan secawan air, didihkan dalam periuk. Dah mendidih elok, saya masukkan agar agar terus ke dalam periuk. Control your cell and eat other players to grow larger!

4 Cara Membuat Tau foo fah (versi agar agar lembut)

Dah ada 10 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Tau foo fah (versi agar agar lembut) pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Sediakan bahan tau foo fah. Masak agar agar bersama air dan daun pandan sehingga larut..
  2. Setelah agar agar larut, masukkan air soya. (Selalunya ziana guna soya v soy, sebab tak ada ziana guna je jenama lain). Biarkan air soya mendidih. Kemudian masukkan air tepung jagung. Kacau rata sehingga mendidih..
  3. Sejukkan tau foo fah sehingga mengeras dan sejuk didalam peti sejuk lebih kurang 2jam..
  4. Untuk air gula, campurkan gula merah, gula putih, air dan daun pandan. Didihkan. Sejukkan dan tapis. Simpan didalam bekas..

Play with millions of players around the world and try to become the biggest cell of all! Yong Tau Foo adalah salah satu makanan favorite saya kalau pergi ke pasar malam. Untuk resepi kuah yong tau foo ni saya menggunakan produk jalen. Kalau nak tau, Jalen ni sekarang dah ada banyak produk yang dikeluarkan selain kicap. Ada yang suka makan taufu fua panas-panas dan ada juga yang suka makan selepas disejukkan.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Tau foo fah (versi agar agar lembut) ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!