Home

Cara Memasak Kuih Tako Sedap 6 Bahan

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Kuih Tako di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Kuih Tako yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Kuih Tako - resepipouler.com

6 Ingredients of Resepi Kuih Tako

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Kuih Tako ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 6 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia Daun - pandan 5 helai.
  2. Sedia - gula.
  3. Sedia - santan.
  4. Sedia - agar agar tali 3-4 shja (helai ke? 🤣).
  5. Sedia 4 - sudu tepung jagung.
  6. Sedia - garam.

5 Cara - Cara Kuih Tako

Dah ada 6 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Kuih Tako pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Buat bekas tako menggunakan daun pandan..
  2. Dalam periuk letak air (agak2) dan masuk kan agar agar ye, memang guna sikit je 😁 masukkan setengah cawan gula..
  3. Tunggu hingga mendidih dan gula hancur, masukkan 4sudu tepung jagung. gaul sebati..
  4. Dalam gambar ni bila dah pekat ye dan ambil sedikit untuk lapisan bawah. tuang dalam bekas tako tadi.
  5. Untuk lapisan atas, tambahkan sedikit santan dan setengah sudu kecil garam kedalam periuk yang ada lebihan. bila warna dah bertukar putih pekat, boleh tuang untuk lapisan atas. siap 😁.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Kuih Tako ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!