Home

Cara Memasak Kuih Keria Gula Perang sedap dan mudah Mudah 8 Bahan

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Kuih Keria Gula Perang sedap dan mudah di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Kuih Keria Gula Perang sedap dan mudah yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Resepi keria gula melaka sedap ala Makcik. Masak dengan api kecil sehingga gula likat dan bertali. Selepas gula bertali baru masukkan kuih. rupa-rupanya viral kuih keria ni sekarang, padahal dah bertahun lama saya sudah tahu kuih ni ketika melancong ke melaka. untuk buat kuih ni simple-simple je lah kuih ni biasa disalut dengan dengan gula pasir yang dicairkan. sebenarnya saya suka kuih keria kosong, yang tak bersira atau keria togel.

Kuih Keria Gula Perang sedap dan mudah - resepipouler.com Apabila air gula bersalut rata di kuih keria, taburkan sedikit tepung gandum supaya ia tahan lama dan tidak mudah cair. Masukkan gula hangus, tepung gandum dan soda bikarbonat (Ayak tepung dan soda terlebih Untuk kuih: Gaul rata tepung pulut dan santan bersama garam. Kuih keria atau nama lainnya iaitu cucur keria adalah sebuah hidangan Melayu tradisi yang menggunakan ubi keledek, gula dan tepung sebagai bahan utama.

8 Bahan - Bahan Resepi Kuih Keria Gula Perang sedap dan mudah

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Kuih Keria Gula Perang sedap dan mudah ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 8 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 500 gm - keledek oren.
  2. Sedia 1 sudu teh - garam.
  3. Sedia - Air secukupnya untuk merebus.
  4. Sedia 250 gm - tepung naik sendiri.
  5. Sedia 1 - sudu besar tepung beras.
  6. Sedia - Gula sira.
  7. Sedia 1 cawan - air.
  8. Sedia 1 cawan - gula perang.

Ia lazimnya dihidangkan ketika minum petang dan majlis. Kalau selalu kuih keria disalut dengan gula biasa, kuih yang kian 'viral' di media sosial ni pula disalut dengan gula Melaka! Kuih keria gula melaka ni sama seperti kuih keria yang biasa cuma keistimewaannya, kuih ni Selain gula melaka, saya juga pernah cuba buat menggunakan gula kabung. Sesiapa yang dah pernah buat atau makan kuih keria ubi kentang boleh la bagi tahu macam rasanya.

6 Cara Membuat Kuih Keria Gula Perang sedap dan mudah

Dah ada 8 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Kuih Keria Gula Perang sedap dan mudah pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Keledek oren dikupas kulit. Potong cube kecil supaya cepat empuk. Rebus bersama air dan 1 sudu kecil garam..
  2. Setelah siaprebus, tapis. Biarkan sejuk seketika. Lenyek ubi keledek, masukkan tepung dan uli sekata..
  3. Buatkan bulat sekitar 30gm. Leper kan dan tekan ditengah dengan jari buat bulatan. Sapukan sedikit tepung jika doh lembik..
  4. Buat sampai habis. Anggaran dalam 20 biji. Panaskan minyak untuk mengoreng. Goremg sehinggan warna keemasan. Tapis dan ketepikan.
  5. Untuk gula sira. 1 cawan air bersama 1 cawan gula perang masukkan sekali di dalam kuali. Masak dan kacau sehingga menjadi pekat dengan api perlahan. Setelah pekat, tutup api dan masukkan kuih keria yang telah digoreng tadi ke dalam gula..
  6. Kacau sekata sehingga salut semua kuih hingga gula mengering barulah diangkat..

Untuk dapatkan kuih keria yang lembut dan sedap dimakan,gunakan ubi keledek yang direbus dan ditumbuk secukupnya. Kebanyakkan yang dijual di warung dan kedai menggunakan tepung gandum yang banyak. Sebab tu kuih terasa lebih keras dan tidak menepati selera. Selepas itu masukkan kuih keria yang telah digoreng tadi sambil menggaul sehingga gula menjadi keras dan rangup. Dengan menggunakan ubi keledek sebagai bahan utama dan disaluti dengan gula, kuih Keria ini sedap untuk dinikmati pada waktu sarapan pagi ataupun minum petang.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Kuih Keria Gula Perang sedap dan mudah ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!