Home

Resepi Ayam Masak Merah Seri-Aji Enak 7 Bahan

Delicious, fresh and tasty.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ayam Masak Merah Seri-Aji di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Masak Merah Seri-Aji yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Panaskan ½ cawan minyak gorengan, tumis bawang besar sehingga layu. Masukkan bancuhan SERI-AJI® Perencah Masak Merah, didihkan sehingga pekat. Masukkan ayam goreng dan bawang kuning.

Ayam Masak Merah Seri-Aji - resepipouler.com Dengan perencah Ayam Masak Merah Seri Aji ini memudahkan saya untuk memasak untuk mereka. Masakan cepat siap dengan hanya membancuh serbuk ini menjadi pes kerana ia sudah lengkap dengan bawang, cili dan rempah ratusnya. Resepi Ayam Masak Merah yang ini diambil dari blog Ana Suzana yang dipelajari dari ayahnya yang merupakan seorang tukang masak bagi majlis kenduri kawin yang tersohor di kampung beliau.

7 Bahan - Bahan Resepi Ayam Masak Merah Seri-Aji

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Masak Merah Seri-Aji ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 7 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 500 g - Ayam (diperap dengan 2 sudu besar serbuk kunyit dan 1 sudu teh garam).
  2. Sedia 300 ml - minyak untuk menggoreng.
  3. Sedia 6 - sudu besar minyak untuk menumis.
  4. Sedia 1 - paket serbuk perencah Masak Merah Seri-Aji (45g).
  5. Sedia 100 ml - air.
  6. Sedia 1 - biji bawang besar (dimayang).
  7. Sedia 1 - biji buah tomato (potong 8).

Dah lama resepi ini disalin, cuma belum ada kesempatan dan masa yang sesuai untuk dicuba sendiri sehingga lah hari ini. Seri-Aji® Tom Yam Seasoning is a complete mix from variety of ingredients to prepare your Tom Yam dishes. It is easy to use for preparing delicious Tom Yam menu as it is complete! It is suitable to prepare for all types Tom Yam dishes such as Tom Yam sup, fried rice and stir fried too.

0 Cara Membuat Ayam Masak Merah Seri-Aji

Dah ada 7 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Masak Merah Seri-Aji pula. Simple saja cuma 0 langkah.

Ayam masak merah ni sesuai dimakan dengan nasi putih, nasi minyak, nasi lemak dan nasi tomato. Tak tau la nak kata tapi kalau makan ayam masak merah di kenduri kahwin, mesti lauk tu sedap teruk. Resepi Ayam Masak Merah yang Che Nom kongsikan kali ini lebih mudah dan menggunakan bahan-bahan yang kebiasaannya ada di dapur. Cuma apa yang istimewanya ialah jenis gula yang digunakan iaitu gula melaka. Che Nom rasa penggunaan gula melaka menyebabkan manis kuah sambal lebih sedap daripada sambal yang dimasukkan gula putih biasa.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Masak Merah Seri-Aji ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!