Home

Cara Membuat Apam Balik Coklat Kacang Enak 9 Bahan

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Apam Balik Coklat Kacang di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Apam Balik Coklat Kacang yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Apam Balik Coklat Kacang - resepipouler.com

9 Ingredients of Resepi Apam Balik Coklat Kacang

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Apam Balik Coklat Kacang ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 9 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 2 cawan - tepung gandum.
  2. Sedia 1 cawan - gula (jika kurang suka manis boleh kurangkan).
  3. Sedia 1 cawan - air.
  4. Sedia 1 sudu teh - serbuk penaik.
  5. Sedia 1 sudu teh - soda bikarbonat.
  6. Sedia 1 - biji telur.
  7. Sedia 1/2 cawan - milk chocolate.
  8. Sedia 1/2 cawan - kacang tanah tumbuk.
  9. Sedia 3 - sudu gula (jika perlu, sebab coklat pun dah manis kan).

4 Cara Memasak Apam Balik Coklat Kacang

Dah ada 9 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Apam Balik Coklat Kacang pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Masukkan ke semua Bahan Apam ke dalam blender..
  2. Kisar sehingga semua sebati dan kembang. Rehatkan adunan seketika dalam 5-10minit. (Saya rehatkan hampir 30minit jugakšŸ¤­).
  3. Gunakan kuali non stick. Letakkan adunan tepung pada kuali tersebut dan leperkan. Letak coklat dan kacang tanah. Masak sehingga adunan tepung garing (guna api perlahan). Ulangi langkah ini sehingga adunan tepung habis..
  4. Sedia untuk dihidangkan. Selamat mencuba..

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Apam Balik Coklat Kacang ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!