Home

Cara Memasak Resepi apam balik Enak 12 Bahan

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Resepi apam balik di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Resepi apam balik yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Resepi apam balik ataupun terkenal sebagai Malaysian pancake, memang kebiasaan dijual di pasar malam atau di gerai-gerai makanan. Pernah tak rasa macam teringin sangat nak makan apam balik, tapi gerai apam balik tutup. Well, actually tak lah susah sangat nak buat.

Resepi apam balik - resepipouler.com Terasa nak makan Apam Balik panas-panas tapi tak tau nak beli dekat mana? Resepi Apam Belanda Resepi Cucur Kembong Manis Resepi Apam Gula Hangus Resepi Popia Inti Daging Burger. Apam balik adalah jajanan khas Malaysia yang biasanya dijual di pasar malam atau di pinggir jalan Menurut saya resep apam balik lebih mirip dengan pancake lipat.

12 Bahan - Bahan Resepi Resepi apam balik

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Resepi apam balik ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 12 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 - biji telur.
  2. Sedia 3/4 cawan - gula(kurang manis buat 1/2 cawan).
  3. Sedia 2 cawan - tepung gandum (ayak).
  4. Sedia 1 1/2 cawan - air.
  5. Sedia 1 - sudu kecil soda bikarbonat (ayak).
  6. Sedia 1 - sudu kecil baking powder (ayak).
  7. Sedia - pewarna kuning (option).
  8. Sedia - bahan tabur.
  9. Sedia - kacang tanah kasar (yang telah digoreng siap2).
  10. Sedia - gula kasar.
  11. Sedia - marjerin.
  12. Sedia tin - jagung.

Apam balik atau juga dikenali sebagai apom balik, murtabak manis dan terang bulan adalah sejenis kuih tradisi Indonesia, Malaysia dan Singapura. Resepi Apam Balik - Sebenarnya kuih ini disediakan anak saya apabila saya menyediakan Kuah Kacang, Kuah Lodeh dan Rendang Ayam baru baru ini. Disiapkan sudah hampir berbuka puasa. 'Apam balik' is a Southeast Asian fluffy pancake with cream corn and peanuts. This soft pancake which is usually made to order has a thick surface with thin and crispy side.

3 Cara - Cara Resepi apam balik

Dah ada 12 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Resepi apam balik pula. Simple saja cuma 3 langkah.

  1. Masukkan telur dan gula. pukul hingga ia kembang..
  2. Masukkan tepung gandum, soda bikarbonat dan bakinh powder ke dalam bahan yang telah dipukul tadi..
  3. Kemudian masukkan air dan pukul sehingga sebati. biarkan rehat selama 30 minit sebelum letakkan adunan dalam sarang atau kuali non stick..

Boleh kata kalau singgah pasar malam mesti beli makanan ini terutama yang tebal. Apam balik sangat popular di kalangan rakyat Malaysia sehingga ia dikenali sebagai Malaysian pancake. Jom cuba resepi apam balik di bawah. Apam balik ni saya sediakan pagi pagi lagi sebagai menu sarapan, lebih lebih lagi pagi esok Boy akan berangkat kembali Saya melihat laling hubby masuk dapur dan keluar dengan apam balik di tangan. Apam balik is a crispy and fluffy Asian pancake turnover filled with roasted peanuts, sugar, creamy The thickness of an Apam Balik can also be different.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Resepi apam balik ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!