Home

Resepi Bubur Nasi ala Chinese Enak 20 Bahan

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Bubur Nasi ala Chinese di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Bubur Nasi ala Chinese yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Bubur Nasi ala Chinese - resepipouler.com

20 Bahan - Bahan Resepi Bubur Nasi ala Chinese

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Bubur Nasi ala Chinese ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 20 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1/2 - cup beras bubur (klu takde pkai beras biasa (1 1/2 cup).
  2. Sedia 3 ulas - bawang putih.
  3. Sedia 1 - nos serai (tumbuk).
  4. Sedia 1 1/2 - cup stok air ayam.
  5. Sedia 2 tbsp - minyak bijan.
  6. Sedia 1 1/2 tbsp - bancuhan air tepung jagung.
  7. Sedia 3/4 - isi ayam (potong dadu).
  8. Sedia 2 tsp - sp serbuk perasa (sy pkai yg maggi perasa sedap).
  9. Sedia 2 tsp - garam.
  10. Sedia 1 tsp - gula.
  11. Sedia 2/3 ulas - cili padi.
  12. Sedia 1/2 - cup air.
  13. Sedia 4/5 - kurma (dipotong).
  14. Sedia - option.
  15. Sedia 2 - inci halia.
  16. Sedia 2 - nos daun bawang.
  17. Sedia - garnish/hiasan.
  18. Sedia - ikan bilis.
  19. Sedia - bawang goreng.
  20. Sedia - serunding daging/ayam.

5 Cara - Cara Bubur Nasi ala Chinese

Dah ada 20 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Bubur Nasi ala Chinese pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Bersihkan beras dan masukkan ke dalam slow cooker (kalau masak atas dapur, bersih beras dan letak 1 tbsp minyak masak)..
  2. Masukkan bawang putih, serai, stok air ayam, minyak bijan, bancuhan air jagung sedikit-sedikit ikut kesesuaian pekat yang mahukan (tp sy recomend jgn pekat sgt dan jgn cair sgt... serdang ii jer), isi ayam dan kurma kemudian gaulkan sebati sehingga naik bau. *option (blh letak halia time ni.).
  3. Kemudian masukkan cili padi dan gaulkan. *option (blh msukkan sekali daun bawang time ni.).
  4. Akhirnya, perasakan dengan serbuk perasa, garam dan gula ikut kesesuaian yang diinginkan..
  5. Masa hidang, boleh letak bawang goreng, ikan bilis atau serunding...taburkan diatas hidangan dan siap..

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Bubur Nasi ala Chinese ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!