Home

Resepi Agar² lumut gula melaka Enak 6 Bahan

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Agar² lumut gula melaka di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Agar² lumut gula melaka yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Sebelum ni pernah buat guna gula merah, kali ni saya guna gula melaka pula.mmng lagi sedap dan berlemak. Lebih sedap bila di makan sejuk. Tak kisahlah, nama yg mana satu pun sbb bendanya sama jer.

Agar² lumut gula melaka - resepipouler.com Kemudian masukkan ke dalam agar agar yang dimasak dengan. Agar-Agar Santan Gula Melaka I Mudah dan Sedap Sesuai untuk anak-anak. Agar-agar cendol gula Melaka atau juga dipanggil sebagai agar-agar cendol merupakan sejenis manisan atau pencuci mulut.

6 Ingredients of Resepi Agar² lumut gula melaka

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Agar² lumut gula melaka ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 6 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 20 gm - agar² panjang.
  2. Sedia - Sekotak santan kara kecik.
  3. Sedia - Sebiji telur.
  4. Sedia 2 cawan - gula merah.
  5. Sedia 3 camca - gula putih.
  6. Sedia - Sesudu esen vanila.

Kami akan berkongsikan sedikit tips dan panduan untuk membuat hidangan ini. Ianya adalah agar-agar santan gula melaka. Ianya amat sedap kerana ia mempunyai dua lapisan, iaitu lapisan santan yang mempunyai rupa seperti lumut dibawahnya. Agar - agar ini amat wangi kerana hasil penggunaan daun pandan, santan dan gula melaka.

1 Cara Membuat Agar² lumut gula melaka

Dah ada 6 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Agar² lumut gula melaka pula. Simple saja cuma 1 langkah.

  1. Air sama paras dgn agar² mskkan gula merah, gula putih esen vanila masak sehgga agar² masak lps tu tapiskan... Mskkan blk agar² yg siap di masak td buka api pelahan mskkan santan kacau sehgga sebati pukul telur mskkan dlm periuk td.. Biarkan mendidih utk hasilkan lumut jgn kacau dl biar dia naik lumut br kacau dh ttp api... Boleh lah mskkan dlm acuan... Siap.

Memakai Plastik Hitam Agar lumut tidak tumbuh di kolam salah satunya dengan memberikan plastik hitam dan juga menjaga keseimbangan Demikian inilah sedikit ulasan tentang agar lumut tidak tumbuh di kolam budidaya. Semoga bermanfaat dan selamat mencoba dengan hasil yang memuaskan. Palm Sugar Jelly with Coconut (Agar Agar Lumut Gula Melaka) ● Homemade Recipe [Simple & Easy]. Resipi Agar-Agar Lumut - Agar agar ini dikenali sebagai lumut kerana rupa nya yang umpama lumut. Saya suka makan agar enak karena ini dari makan puding yang agak berat.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Agar² lumut gula melaka ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!