Home

Cara Memasak Bubur nasi halia Mudah 8 Bahan

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Bubur nasi halia di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Bubur nasi halia yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. ①Nasi jadi Bubur ②Asmara Hitam ③Cinta Merah Muda ④Senafas Cinta ⑤Makin Gila ⑥Saingan Berat ⑦Curiga ⑧duh abang ⑨Nah Ni Ye ⑩Malm Minggu. Bubur nasi untuk ibu yang berpantang pun boleh makan cuma sesuaikan lauk nya dengan ikan bakar dan sayur yang sesuai sahaja bersama seruding halia atau garlic crunchy dan lada hitam ya. Aneka resipi bubur nasi yang sangat sedap, mudah dan sesuai dijadikan hidangan Bubur nasi ni bukan sahaja boleh dihidangkan masa tak sihat je.

Bubur nasi halia - resepipouler.com Bubur nasi adalah sejenis bubur yang popular di kebanyakan negara Asia. Apabila dimakan sebagai bubur nasi biasa, ia paling sering dihidangkan dengan hidangan sampingan atau lauk. Apabila bahan-bahan tambahan, seperti daging, ikan, dan perasa, ditambah semasa penyediaan bubur nasi.

8 Ingredients of Resepi Bubur nasi halia

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Bubur nasi halia ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 8 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 cawan - Beras.
  2. Sedia - Air 8 cawan (mengikut keperluan).
  3. Sedia - Bawang merah 1 biji.
  4. Sedia - Halia 1 inci.
  5. Sedia - Bilis segengam.
  6. Sedia 3 cawan - minyak masak.
  7. Sedia - Serbuk cukup rasa 4 tbsp (mengikut keperluan).
  8. Sedia 1 - biji telur (hiasan).

Serentak dengan tu masak bubur nasi dekat sebelah. Disebabkan semalam punya nasi tak habis lagi, saya guna nasi lebihan semalam Masukkan sekali hirisan halia ke dalam rebusan nasi / beras tadi. Sedap d makan bersama bubur nasi. Tidak seperti poridge atau bubur nasi yang dimakan dengan pelbagai bahan seperti telur masin Bubur lambuk boleh dibuat banyak dan disimpan dalam bekas bertutup dan disimpan dalam peti.

10 Instructions Bubur nasi halia

Dah ada 8 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Bubur nasi halia pula. Simple saja cuma 10 langkah.

  1. Cuci dan rendam beras selama 2 jam.
  2. Goreng telur dan ketepikan (hiris nipis atau ikut suka cara hiasan).
  3. Tumis bawang merah,halia dan ikan bilis hingga sedikit garing.
  4. Masukkan 2 cawan air. Biar sehingga mendidih..
  5. Masukkan beras yang telah ditoskan.
  6. Kacau dan tambah air sekiranya kelihatan kering..
  7. Tutup sebentar dan pastikan sentiasa dikacau dan ditambah air agar bubur tidak melekat diperiuk..
  8. Masukkan serbuk cukup rasa..
  9. Setelah bubur masak letak telur goreng sebagai hiasan atau ikut suka macammana nak hias..
  10. Sedia untuk dinikmati😊.

Sambil itu, sediakan bawang merah, bawang putih, halia dan lobak masin. Satukan semua bahan dalam periuk dan tanak hingga masak. Resepi Bubur Udang Istimewa yang selalu Che Nom sediakan untuk anak-anak jika rasa kurang sihat dan tidak Masukkan udang, bawang putih, halia, karot, ubi kentang, serbuk lada dan kiub ayam. Nasi putih + Peria katak celup tepung + Sup ikan siakap + Buah. Masukkan udang, bawang putih, halia, karot, ubi kentang, serbuk lada dan kiub ayam.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Bubur nasi halia ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!