Home

Resepi Bubur Nasi 5 Minit Enak 8 Langkah

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Bubur Nasi 5 Minit di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Bubur Nasi 5 Minit yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Bubur Nasi 5 Minit - resepipouler.com

19 Bahan - Bahan Resepi Bubur Nasi 5 Minit

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Bubur Nasi 5 Minit ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 19 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 - penyenduk nasi dingin.
  2. Sedia 15 - ekor udang sayur kecil.
  3. Sedia 150 ml - air.
  4. Sedia 1/4 - buah carot.
  5. Sedia 1/8 - cendawan inoki.
  6. Sedia 1 - btg daus sup.
  7. Sedia 1 - btg daun bawang.
  8. Sedia 1 cm - halia.
  9. Sedia 1/2 - kiup pati lembu.
  10. Sedia 1/2 - sdt garam.
  11. Sedia 1 - sdm minyak bawang / minyak bijan.
  12. Sedia 1 - btr TELUR PADI.
  13. Sedia 1 - siung bawang ros.
  14. Sedia 2 - buah cili padi.
  15. Sedia 1 - sdm air lemon.
  16. Sedia 1 - sdm kecap manis.
  17. Sedia 1 - sdm minyak bawang / bijan.
  18. Sedia 1/2 - sdt serbuk bawang merah bawang putih.
  19. Sedia 50 ml - air panas.

8 Step by Step Bubur Nasi 5 Minit

Dah ada 19 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Bubur Nasi 5 Minit pula. Simple saja cuma 8 langkah.

  1. Siapkan semua bahan. Udang tu cuci besih dan cincang kasar. Carot pun sagat kasar. Daun sup daun bawang juga di potong. Cendawan potong 1 cm..
  2. Kisar sekejab nasi dengan 150 ml air, kisar sekejab saja, Dalam 5 - 8 saat saja. 😀. Nasi jadi hancur tapi taklah halus sangat.
  3. Tuang dalam periuk, tambahkan semua bahan sayur, udang, garam, dan minyak. Jika masih pekat sangat, tambahkan dengan sedikit air. Aduk aduk dan biarkan sampai mendidih & carot tu lembut..
  4. Aduk aduk biar tidak melekat kat periuk. Sesuaikan rasa masinnya, matikan api. Siap..
  5. Untuk telur padi, kupas telur padi. Cuci bersih.
  6. Cincang halus bawang ros, kulit lemon dan cili padi. Tambahkan 1 sdt serbuk bawang, 1/2 sdt garam, 1 sdm kecap manis, 1 sdm minyak bawang / bijan, 1 sdm air lemon, dan 50 ml air panas. Kacau sebatikan..
  7. Campurkan dengan telur padi.
  8. Sedia di hidangkan bersama bubur nasi..

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Bubur Nasi 5 Minit ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!