Home

Cara Membuat Ayam Masak Merah Sos Sedap 0 Langkah

Delicious, fresh and tasty.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam Masak Merah Sos di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Masak Merah Sos yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Ayam Masak Merah has unique flavours, the taste is beautiful and unforgettable although it shares some basic similar spices (cinnamon, cloves, star anise and chillies) to Chicken Curry. It is distinctively different, be it in the texture of the chicken or the tantalizing flavours in the sauce. The chicken pieces are rubbed in with turmeric and salt and are deep fried till golden in colour.

Ayam Masak Merah Sos - resepipouler.com Tapi bila kita cuba masak sendiri, rasa tak sama macam makan di kenduri. Kalau teringin nak makan ayam masak merah ala kenduri tu, ikut saja resipi yang dikongsikan oleh Nor Haidah Md Said di bawah. Selain menyediakan ayam masak merah, saya juga sediakan udang masak lemak cili padi dengan kacang buncis dan telur dadar.

12 Bahan - Bahan Resepi Ayam Masak Merah Sos

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Masak Merah Sos ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 12 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 - ekor ayam.
  2. Sedia - Serbuk kunyit.
  3. Sedia - Garam secukup rasa.
  4. Sedia - Ajinomoto secukup rasa.
  5. Sedia - Gula perang.
  6. Sedia - Cili kering ikut kepedasan yang anda suka.
  7. Sedia 3 - biji bawang merah.
  8. Sedia 2 - biji untuk hiris bulat2.
  9. Sedia 6 - biji bawang putih.
  10. Sedia - Minyak masak.
  11. Sedia - Sos cili.
  12. Sedia - Sos tomato (kalau tak ada boleh gantikan dengan air asam jawa).

Walaupun masak campak campak ikut gerak hati tapi rasanya sangat sangat sedap. Goreng ayam sekejap sahaja (setengah masak). Masukkan cili dan halia yang telah dihiris-hiris. Tambahkan sos cili dan sos tiram.

0 Cara Memasak Ayam Masak Merah Sos

Dah ada 12 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Masak Merah Sos pula. Simple saja cuma 0 langkah.

Hari tu anak-anak bertanya kat kedai mana mama beli ayam masak merah tu, sedap sangat kata mereka. Kawan saya juga memasak dua jenis masakan ayam masak merah yang bersos dan tidak untuk demo kepada saya dan isteri. Resepi Ayam Masak Merah yang Che Nom kongsikan kali ini lebih mudah dan menggunakan bahan-bahan yang kebiasaannya ada di dapur. Cuma apa yang istimewanya ialah jenis gula yang digunakan iaitu gula melaka. Che Nom rasa penggunaan gula melaka menyebabkan manis kuah sambal lebih sedap daripada sambal yang dimasukkan gula putih biasa.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Masak Merah Sos ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!